آموزش

نمونه نقد پایان نامه

نمونه نقد پایان نامه

.

این پایان نامه در سال ۱۳۹۲ در مقطع کارشناسی ارشد الهیات و در گرایش ادیان و عرفان نگارش یافته است.

فست پریلند

محل ارائۀ این اثر دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به عنوان یکی از معتبرترین مراکز علمی کشور بوده است که برای حفظ احترام از ذکر مشخصات نگارنده، استاد راهنما و استاد مشاور خودداری می کنیم. البته به جهت رعایت حقوق پدیدآورنده، مشخّصات نگارنده و اساتید در متن کامل پایان نامه که پیوست گردیده است موجود می باشد.

پریلند

نام اثر: حوزه های سکوت و سخن در قرآن و انجیل با تکیه بر تفاسیر عرفانی

 

تأکید می گردد که این نقد تنها به جهت آموزش و ارتقای سطح علمی در نگارش تحقیقات دانشجویی ارائه گردیده است.

پیش از بیان هر مطلبی نیز باید به این نکته اشاره گردد که پایان نامه مذکور با درجه عالی و نمره ۱۹ تمام دفاع گردیده است که قضاوت در خصوص این نمره را به خواننده محول می نماییم و اینکه نقد مذکور نقدی مختصر و منصفانه محسوب می گردد و نقدی سختگیرانه نیست و باید توجه داشته باشید که برخی از اساتید بسیار دقیق عمل می کنند که جای بسی قدردانی دارد و چنانچه هر اثر علمی بر اساس معیارهای صحیح و اصول خود نگارش یابد، جایی برای اینگونه انتقادات باقی نخواهد ماند و تازه در آن زمان نقد معنا می یابد زیرا به نکات ریز و محتوایی نیز سرایت می یابد ولی در حال حاضر در بیشتر موارد نقد آثار علمی دانشگاهی به موارد شکلی خلاصه می گردد و این در اغلب موارد به دلیل ضعف افراد در اسلوب نگارش می باشد و زمانی که حتی شکل ظاهری نگارش مناسب نباشد، مجالی برای پرداختن به محتوا نخواهد بود.

توجه: در هر جایی که صفحه ذکر شد، منظور صفحه فایل PDF متن کامل پایان نامه است و بر اساس شماره گذاری صفحات پایان نامه نمی باشد.

 

اولین نکته که در برخورد با این پایان نامه با آن مواجه می شویم حجم و تعداد صفحات آن است که به طور طبیعی باید حجمی در حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ صفحه داشته باشد ولی برخلاف معمول حجم پایان نامه کارشناسی ارشد مذکور در مجموع با توجه به صفحات آغازین ۲۱۱ صفحه می باشد.

شیوه چینش صفحات ابتدایی صحیح و مطابق شیوه نگارش دانشگاه صورت گرفته است.

در صفحه ۷ چکیده قرار گرفته ولی مشخص نیست که به چه دلیل در ابتدای آن عیارت «بیان مسأله» آورده شده است. همچنین به نظر می رسد که چکیده مذکور نماینده تمام نمای این تحقیق نبوده و بر اساس شیوه های مرسوم در نگارش چکیده آثار علمی نوشته نشده است.

در صفحه ۸ از فایل کامل این پایان نامه، فهرست مطالب قرار دارد. توجّه داشته باشید که یکی از اولین برخوردهای خواننده با هر اثری فهرست مطالب می باشد که می تواند گویایی قوت و ضعف اثر باشد که در این اثر، بسیار ابتدایی و به دور از تمامی شیوه های مرسوم در نگارش آثار علمی انجام شده است و دلایل این مدعا به قرار ذیل هستند:

الف) شیوه تقسیم بندی مرسوم به صورت عددی و یا بخش و گفتار می باشد که در این اثر از هیچ کدام از شیوه های مرسوم و یا سایر شیوه ها استفاده نشده است و اصلا امکان درک و تشخیص مطالب اصلی و فرعی وجود ندارد.

ب) این پایان نامه در ۴ فصل نگارش یافته است که حجم فصل اول ۶ صفحه، فصل دوم ۴۸ صفحه، فصل سوم ۱۰۵ صفحه و فصل چهارم تا نتیجه گیری ۳۳ صفحه می باشد. دقت کنید که فصل اول ۶ صفحه و فصل سوم ۱۰۵ صفحه یعنی حدوداً بیست برابر فصل اول است و این یعنی عدم تقسیم بندی صحیح مطالب. البته در تحقیقات کمّی و آماری مانند اغلب تحقیقات در رشته مدیریت که اصولاً در پنج فصل نگارش می یابند، احتمال تفاوت حجم فصول وجود دارد که می تواند ایراد محسوب نگردد؛ امّا این شیوه در نگارش تحقیقات کیفی و آثار علمی در رشته های مربوط به علوم انسانی به هیچ عنوان مطلوب نیست.

ج) جایگذاری نامناسب عناوین و مطالب به طور چشمگیری نامناسب می باشد و بسیاری از عناوین موجود در فصول باید به فصول دیگر انتقال یابد و یا به طور کلی حذف گردند. مثلا در فهرست صفحه ۱۴۰ «سکوت حضرت مریم» قرار دارد و بلافاصله در فهرست مطالب صفحه ۱۴۱ عنوان «انواع» آمده است که کاملاً بی معنا می باشد و قابل توجیه نیست که مواردی از این دست در تحقیق مذکور به کرات مشاهده می شود که به دلیلی تعدا بالای این موارد و اشکالات فهرست از ذکر سایر اشکالات فهرست مطالب پرهیز کرده و به متن می پردازیم.

 

تحقیق مذکور با مقدمه ای مشتمل بر ۹ صفحه آغاز می گردد که با سه اشکال عمده و اساسی روبرو می باشد که عبارت اند از:

الف) عدم وجود تقسیم بندی در خصوص مطالب ارائه شده اعم از بیان مسأله، اهداف، ضرورت، سئوال، فرضیه، نوآوری، روش تحقیق، ساختار تحقیق و … .

ب) در مقدّمه موارد مختلفی بیان گردیده است که حتّی از ذکر یک منبع هم برای مطالب بیان شده دریغ گردیده است. مثلا بخش قابل ملاحظه ای از صفحات دوم و سوم و سایر صفحات مقدمه درواقع کپی پیست یکی صفحات اینترنتی است که ذکری از آن به میان نیامده و حتّی غلط های نگارشی آن نیز عیناً تکرار شده است.

ج) توجه داشته باشید که به تحقیق پایانی مقطع کارشناسی ارشد پایان نامه و به تحقیق پایانی مقطع دکتری رساله گفته می شود که در عین شباهت، با یکدیگر متفاوت هستند اما در صفحه اول مقدمه، تحقیق مذکور رساله نامیده شده است.

نیمی از فصل اول این پایان نامه فاقد منبع (ارجاع یا رفرنس) می باشد و بخش قابل ملاحظه ای از آن هم بدون یک کلمه کم و کاست کپی پیست شده است، منبع واقعی آن هم در ارجاعات وجود ندارد و این مطلب با کمی جستجو در اینترنت قابل مشاهده می باشد که با در نظر گرفتن حجم نامعقول و اندک این فصل، از بیان سایر اشکالات آن می گذریم.

 

فصل دوم این پایان نامه اشکالات متعددی دارد که به ذکر چند نمونه بسنده می کنیم:

الف) در عنوان این پایان نامه ابتدا قرآن آمده است ولی در اینجا ابتدا انجیل آمده است که مناسب به نظر نمی رسد.

ب) بهتر است که در ابتدای هر فصل متنی کوتاه در حد یک پاراگراف قرار داده شود تا مانند یک مقدمه کوتاه عمل نماید و پرداختن به عناوین بدون ذکر متنی کوتاه به عنوان مقدمه آغازین در هر فصل، صحیح نیست.

ج) عدم ارتباط منطقی عناوین در این فصل به وضوح قابل مشاهده است.

د) در صفحه اول فصل دوم شیوه ارجاع بسیار ناشیانه و غیر علمی انجام شده است.

 

از آنجا که اغلاط پیشین در ادامه تکرار شده و جهت ضعیف بودن مطالب موجود، از ذکر باقی اشکالات این تحقیق می گذریم و به نتیجه گیری مراجعه می نماییم که موارد ذیل در آن قابل ذکر هستند:

الف) توصیه می شود به جای کلمه «نتیجه» از «نتیجه گیری» استفاده گردد.

ب) پیشنهاد می گردد که نتیجه گیری از ابتدای صفحه شروع شود و این امر مطلوب تر خواهد بود.

ج) همانگونه که مشخص است، این قسمت باید نتیجه و حاصل تحقیق باشد؛ لیکن نگارنده به جای انجام نتیجه گیری از تحقیق، درواقع قسمت هایی از برخی صفحات اینترنتی را کپی پیست نموده که جای بسی تأمّل دارد.

د) در نتیجه گیری هرگز مطلب جدیدی ارائه نمی شود و درنتیجه ارائه منبع و ارجاع در نتیجه گیری صحیح نخواهد بود که دقیقاً در پایان نامه مذکور بالعکس عمل گردیده است.

 

فهرست منابع و مآخذ نیز به شیوه ای بسیار نامطلوب در این تحقیق ارائه شده است. دقت گردد که در منابع شیوه نگارش هر کدام از منابع منحصر به فرد نیست بلکه مشابه یکدیگر و به ترتیب و بر اساس حروف الفبا نگارش می یابند که در تحقیق مذکور با هیچ کدام از شیوه های علمی مرسوم و حتی غیر مرسوم قابل تطبیق نیست و متأسفانه به حدّی مشوّش است که اشکالات آن از شمارش خارج است و به همین دلیل از ذکر موارد می گذریم.

در پایان مجدّداً خاطرنشان می گردد که تمامی موارد بیان شده، نقدی علمی و بر اساس واقعیات و مستندات موجود می باشد که برای ترویج و آموزش صحیح نگارش آثار علمی دانشگاهی در اختیار خوانندگان ارجمند قرار داده شده است.

 

(برگرفته از سایت : gholamrezarezaei.ir)

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *