آموزش, وبلاگ سیمیا

روش انتخاب آزمون آماری مناسب برای تحقیق

روش انتخاب آزمون آماری مناسب برای تحقیق

مقیاس­ های اندازه­ گیری متغیرها

یکی از مشکلات پژوهشگران در انجام پژوهشهای مختلف، انتخاب روش تحلبل آماری مناسب برای بررسی سوالات یا فرضیات تحقیق می باشد. جهت انتخاب آزمون آماری مناسب،  توجه به نوع داده ها و وبژگیهای نمونه آماری و نوع تحلیل لازم و ضروری است، همچنین آگاهی از تفاوت میان مقیاسهای اندازه گیری و انواع آزمونهای پارامتریک و ناپارامترک نیز ضروری است.

فست پریلند

مقیاس های اندازه گیری

پریلند

قبل از هر گونه تجزیه و تحلیل آماری لازم است که مقیاس اندازه گیری متغیرهای مورد نظر را مشخص نماییم.
انواع مقیاس اندازه گیری عبارتند از ، اسمی ، ترتیبی ، فاصله ای و نسبی که توضیح هر کدام به شرح زیر است :
مقیاس اسمی : متغیرهایی هستند که جنبه کیفی یک صفت را در نظر گرفته. بدین معنا که کدهایی که به پاسخ اختصاص داده می شوند اولویتی بر یکدیگر ندارند.

مثال : متغیر نوع رنگ : سفید: ۱ ، سیاه : ۲ ، زرد : ۳

مثال : جنسیت : خانم :۱ ، آقا : ۲

مقیاس ترتیبی : متغیرهایی هستند که در آنها ، مقادیر مختلف نمراتی که به پاسخ ها اختصاص داده می شوند بیان شدت و ضعف آن صفت می باشد.

مثال : متغیر میزان رضایت : ۱ : ناراضی ، ۲: متوسط ، ۳: راضی

مقیاس فاصله ای : متغیرهایی هستند با درجات مساوی که امکان اندازه گیری یک متغیر را به ما می دهند.

مثال : متغیرهای سن ، میزان ، میزان درآمد.

 مقیاس نستبی : براندازه گیری متغیرهایی که مبدا سنجش آنها صفر مطلق است.

مثال : متغیر دمای آب

آزمون های آماری پارامتریک و ناپارامتریک

آمار پارامتریک که در خلال جنگ جهانی دوم شکل گرفت در برابر آمار پارامتریک قرار می گیرد. آمار پارامتریک مستلزم پیش فرضهائی در مورد جامعه ای که از آن نمونه گیری صورت گرفته می باشد. به عنوان مهمترین پیش فرض در آمار پارامترک فرض می شود که توزیع جامعه نرمال است اما آمار ناپارامتریک مستلزم هیچگونه فرضی در مورد توزیع نیست. به همین خاطر بسیاری از تحقیقات علوم انسانی که با مقیاس های کیفی سنجیده شده و فاقد توزیع (Free of distribution) هستند از شاخصهای آمارا ناپارامتریک استفاده می کنند.

فنون آمار پارامتریک شدیداً تحت تاثیر مقیاس سنجش متغیرها و توزیع آماری جامعه است. اگر متغیرها از نوع اسمی و ترتیبی بوده حتما از روشهای ناپارامتریک استفاده می شود. اگر متغیرها از نوع فاصله ای و نسبی باشند در صورتیکه فرض شود توزیع آماری جامعه نرمال یا بهنجار است از روشهای پارامتریک استفاده می شود در غیراینصورت از روشهای ناپارامتریک استفاده می شود.

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *