آموزش, وبلاگ سیمیا

روش تحقیق میدانی

تحقیق میدانی

روش تحقیق میدانی، یک روش کیفی برای جمع‌آوری اطلاعات است که خود محقق و پژوهشگر عملاً در محیط تحقیق حضور دارد.

فست پریلند

گروه پژوهشی سیمیا

پریلند

هدف از روش تحقیق میدانی مشاهده، تعامل و درک افراد در محیط طبیعی آن‌هاست. به عنوان مثال، طرفداران حفظ منابع طبیعی به منظور جمع‌آوری اطلاعات، رفتار حیوانات را در محیط طبیعی خود و نحوه واکنش آنان به سناریوهای خاص را مشاهده می‌کنند. به همان شیوه، پژوهشگران علوم اجتماعی برای انجام تحقیقات میدانی، با مردم مصاحبه کرده و یا از فاصله دور رفتار آنان را محیط کار تماشا می‌کنند تا بدانند که چگونه آنان در محیط اجتماعی رفتار کرده و چگونه به شرایط اطرافشان واکنش نشان می‌دهند.

به طور کلی، روش تحقیق میدانی یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری است. از این رو، بسیاری از پژوهشگران و دانشجویان برای انجام پژوهش و نگارش نتایج خود در قالب مقاله و پایان نامه، از این روش تحقیق استفاده می‌کنند.

 

اگر نمی‌دانید که چگونه تحقیقات میدانی انجام دهید، این مطلب را بخوانید. در این مطلب، نحوه به‌کارگیری روش تحقیق میدانی توضیح داده شده است.

 نحوه به‌کارگیری روش تحقیق میدانی

تحقیقات میدانی (field study) شامل طیف وسیعی از فعالیت‌ها و روش‌های تحقیقاتی است؛ روش‌هایی مانند مشاهده مستقیم، مشارکت محدود، تحلیل اسناد و اطلاعات دیگر، مصاحبه‌های غیررسمی، مصاحبه رو در رو یا تلفنی، نظرسنجی و غیره. باوجود این که پژوهش میدانی به طور کلی به عنوان پژوهش کیفی توصیف می‌شود، اما جنبه‌های متعددی از تحقیقات کمی را نیز شامل می‌شود.

تحقیقات میدانی معمولاً در یک محیط خاص آغاز شده و هدف نهایی در چنین تحقیقاتی، مشاهده و تحلیل رفتار خاص یک موضوع در آن محیط است. با این وجود، به دلیل حضور چندین متغیر در یک محیط طبیعی، تشخیص علت بعضی از رفتارها کاری سخت است.

تحقیقات میدانی معمولاً در 5 روش متمایز انجام می‌شود؛ این روش‌ها عبارتند از:

  1. مشاهده مستقیم: در این شیوه اطلاعات از طریق روش‌های مشاهده‌ای در محیط طبیعی ثبت شده و هیچ نوع مداخله‌ای از طرف پژوهشگر در رفتار و موقعیت صورت نمی‌گیرد.
  2. مشاهده اعضای نمونه: برخلاف روش مشاهده مستقیم، در این شیوه پژوهشگر در رفتار و بحث اعضای نمونه دخالت کرده و آن را به سمت‌وسوی دلخواه خود هدایت می‌کند.
  3. مردم‌شناسی: رفتار کل اعضای یک جامعه مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد.
  4. مصاحبه: در این روش، یک پرسشنامه بین اعضای نمونه توزیع می‌شود.
  5. مطالعه موردی: شامل آنالیز دقیق رفتار یک فرد، بررسی یک وضعیت و یا یک رویداد است.

در تحقیقات میدانی، محققان دانش و بینش جدیدی را کسب می‌کنند که در روش‌های دیگر تحقیق مانند تحقیقات کتابخانه‌ای چنین امکانی وجود ندارد.

کلیه موارد ذکر شده توسط متخصصین گروه پژوهشی سیمیا با بالاترین کیفیت و کمترین زمان انجام می شود. برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی با ما در ارتباط باشید.

✉️ تلگرام- سروش- واتس آپ- ایمو 09392265610  ✉️

 

اطلاعات تماس:

ایمیل گروه:

simiya_ht@yahoo.com

سایت رسمی گروه:

www.simiyacn.ir

صفحه لینکداین گروه:

linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a

صفحه پارسکدرز گروه:

https://parscoders.com/resume/34397/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A

صفحه کارایران گروه:

http://my.kariran.net/22502

تلگرام مدیر گروه:

https://t.me/ResearchAdvisor

کانال تلگرام گروه:

https://t.me/simiyaresearchgroup

 

در 24 ساعت شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید

با سفارش از طریق سایت رسمی گروه از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید

با خیال راحت صفر تا صد پروژه خود را به ما بسپارید

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *