آموزش, وبلاگ سیمیا

اصلی ترین دلایل رد شدن مقاله از جانب داوران و مجلات + راه حل

اغلب دانشجویان و پژوهشگران علاقه مند هستند تا مقالات علمی مختلفی را در مجلات معتبر منتشر کنند تا در رزومه علمی آن­ ها تاثیر بگذارد. ما انواع مقالاتی که مجلات چاپ می کنند را می شناسیم و همچنین با نحوه نوشتن مقاله نیز آشنا هستیم اما گاهی ممکن است با تمام این اوصاف مقاله­ ای که برای چاپ ارسال کرده­ ایم ریجکت (رد) شود ویا ریوایز بخورد.

بنابراین لازم است بدانیم چه مواردی ممکن است در مقاله علمی ما یا نحوه ­ی نگارش آن وجود داشته باشد که منجر به رد شدن مقاله می شود.

فست پریلند

 

پریلند

دلایل علمی و فنی رد شدن مقاله

  1. محدوده­ ی پژوهش و تحقیق شما با مجله یکی نیست. بنابراین مجله ­ای که شما مقاله ­تان را برایش ارسال کردید تشخیص خواهد داد این تحقیق برای خوانندگانش جذاب نخواهد بود.
  2. نوشته ­ی شما تمامی بخش ­های لازم برای مجله را ندارد.
  3. نوشته ­ی شما دارای سرقت ادبی است، به این معنا که محتوای درون آن پیش ­تر در مقالات علمی دیگر بیان شده است. بررسی سرقت ادبی مقالات پیش از ارسال آن­ ها برای مجلات یکی از مهم ­ترین کارهاییست که باید انجام دهید. در این صورت می­ توانید خیلی سریع­ تر جهت رفع سرقت ادبی مقاله اقدام کنید کنید تا به این دلیل توسط مجله مورد نظرتان رد نشود.
  4. مقاله شما کمبود اطلاعات دارد و آنچه در عنوان ارائه کردید را بیان نمی­ کند.
  5. نتایجی که در مقاله ارائه کرده ­اید تعمیم داده نمی ­شوند.
  6. روش تحقیق و سایر روش ­های به کار گرفته شده در این پژوهش واضح و قابل شناسایی نیستند.
  7. مباحث و اطلاعات ارائه شده در مقاله برای رساندن ایده و نظریه اصلی کامل نیستند.
  8. نتایج ارائه شده از نظر آماری معتبر نیستند.
  9. این پژوهش با وجود ارائه ­ی نظریه ها و مشاهدات مختلف بعنوان یک تحقیق کامل شناخته نمی ­شود.
  10. نتایج و فرضیات ارائه شده با اطلاعات کافی ساپورت نمی­ شوند.

 

دلایل نگارشی رد شدن مقاله

  1. دستورالعمل­ های ارائه شده از سمت مجله در نگارش مقاله رعایت نشده است.
  2. شما بیش از حد به مقالات پیشین خودتان یا نویسنده­ ی همکارتان در مقاله اشاره کرده­ اید.
  3. منابع استفاده شده در این مقاله فاکتور ضریب تاثیر یا Impact Factor کافی ندارند یا خیلی قدیمی هستند.
  4. نگارش ضعیف و انتخاب لغات نادرست. این مورد بخصوص زمانی که می­ خواهید یک مقاله انگلیسی بنویسید باید بیشتر بررسی شود. شما می ­توانید برای بررسی اشتباهات نگارشی و ویرایش مقاله خود از نرم افزار گرامرلی کمک بگیرید.
  5. مباحث به وضوح نوشته نشده اند یا نامعتبر و غیرمنطقی به نظر می­ رسند.
  6. ساختار نوشتن یک مقاله علمی رعایت نشده است.
  7. همین مقاله برای چندین مجله دیگر نیز به طور همزمان ارسال شده است.
  8. این پژوهش به قدری قدرتمند نیست که برای این مجله تاثیر مثبتی داشته باشد.

 

با مقاله ریجکت شده چه کار کنیم؟

حالا که می­ دانید چه نکاتی ممکن است موجب رد شدن مقاله علمی شما شود باید بدانید که جهت برطرف کردن این مشکلات چه کار باید بکنید.

 

۱- مجله ­ای که می­ خواهید مقاله­ تان در آن چاپ شود با دقت انتخاب کنید. همانطور که می ­دانید باید موضوع مقاله علمی شما در محدوده­ ی موضوعات یک مجله قرار بگیرد تا تایید شود. اگر مجله ­ای را انتخاب می­ کنید پیش از ارسال مقاله نگاهی به آخرین مقالات منتشر شده در آن بیندازید تا موضوعات آن ها را بررسی کنید. اگر این بررسی اولیه را انجام ندهید ممکن است مدت­ ها زمان خود را صرف انتظار برای چاپ شدن مقاله ­تان در مجله اشتباهی کنید و در نهایت مقاله شما نیز رد شود.

۲- طبق دستورالعمل ارائه شده توسط مجله کار کنید. هر مجله ­ای دستورالعمل­ های ساختاری و نگارشی خاص خودش را دارد. بنابراین ابتدا دستورالعمل­ ها را مرور کنید و بررسی کنید آیا تمامی آن ها در مقاله شما رعایت شده یا خیر. همچنین مطمئن شوید نوشته­ ی شما تمامی بخش­ های الزامی مجله را دارد و بر اساس فرمتی که توسط مجله ارائه شده نوشته شده است.

۳- تاثیر مقاله ­تان را مشخص کنید. برای اینکه مقاله شما در مجله چاپ شود باید در هر خط آن تاثیری که مقاله شما به روی مجله می­ گذارد مشخص باشد. باید توضیح دهید چه کمبودی درباره این موضوع دیده می ­شد که قرار است مقاله شما آن را بیان کرده و راه حلی برایش ارائه دهد. شما باید به مجله نشان دهید مطالعات شما قرار است تاثیر خوبی به روی دانش این مجله داشته باشد.

۴- یک استدلال قدرتمند داشته باشید. نظریه و ایده هایتان را با شفافیت بیان کنید و با اطلاعات و داده ­های کافی و معتبر اعتبار این نظریه ­ها را نیز نشان دهید. از روش ­های شفاف و قابل شناسایی برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز مقاله استفاده کنید و این را در مقاله با اطمینان و واضح اعلام کنید. مطمئن شوید که نتایج نهایی شما از نظر آماری دقیق و معتبر هستند. از اینکه در این کار از دیگران کمک بگیرید نترسید.

۵- از منابع خوب و درست استفاده کنید. همیشه در نظر داشته باشید آخرین مقالات و منابع از قدیمی­ تر ها بهتر هستند چرا که همیشه اطلاعات جدیدتری برای ارائه کردن دارند. منابعتان را از نظر فاکتور ضریب تاثیر بررسی کنید و منبعی که ضریب تاثیر بالاتری دارد را انتخاب کنید.

حتما بخوانید:   Plagiarism یا سرقت ادبی چیست و چه مجازاتی دارد؟ (+مثال)

۶- نگارش صحیحی داشته باشید. شما باید مقاله تان را طوری بنویسید که با مخاطب ارتباط برقرار کند. بنابراین رعایت کردن نکات فنی و ساختاری نوشتن یک مقاله کافی نیست شما باید بدانید دقیقا چطور بنویسید که مقاله علمی شما جذاب تر شود. اگر در نگارش خیلی قوی نیستید می ­توانید ویراستاری مقاله خود را به افراد متخصص بسپارید.

۷- ایده اصلی مقاله را فراموش نکنید. سعی نکنید هر آنچه درباره عنوان مقاله می­ دانید را در یک صفحه جا دهید. شما باید کل مقاله را طوری بنویسید که با عنوان آن هماهنگی داشته باشد و درباره همان موضوع حرف بزند. ابتدا استدلال­ های اولیه را بیان کنید و در ادامه مدارکی برای تایید و پشتیبانی کردن از آن­ها ارائه دهید. اگر چند نظریه مختلف دارید سعی کنید در مقالات مختلفی بیان کنید تا برای خوانندگان مقاله فعلی پیچیدگی ایجاد نکند.

۸- برای پیدا کردن منابع از سایت­ های معتبر نظیر گوگل اسکولار کمک بگیرید.

۹- مقاله علمی خود را از نظر سرقت ادبی بررسی کنید. برای این کار می­ توانید از سایت­ ها و نرم افزارهای مختلفی استفاده کنید.

۱۰- مطمئن شوید تمامی اطلاعاتی که در مقاله ارائه کرده اید شفاف و خوانا هستند.

۱۱- مقالات علمی مختلفی را در حوزه موضوع خود بخوانید تا با نحوه نگارش و روش ­های تحقیق آن­ها کاملا آشنا شوید و بتوانید مقاله بهتری ارائه دهید.

۱۲- کاورلتر را فراموش نکنید. برای ارسال مقاله خود به سردبیر حتما یک کاورلتر خوب بنویسید.

 

با دانستن اینکه چه نکاتی موجب رد شدن مقاله علمی شما می ­شوند و با رعایت این نکات و همچنین کمک گرفتن جهت ویرایش و یا رفع سرقت ادبی مقاله، می­ توانید اطمینان بیشتری نسبت به چاپ شدن مقاله در مجلات علمی معتبر داشته باشید.

بسیار مهم است این نکته را در نظر داشته باشید نگارش اولیه مقاله همیشه نیاز به ویرایش خواهد داشت. پس بار اولی که مقاله را می­ نویسید نیاز نیست خیلی نسبت به نگارش آن حساسیت نشان دهید، فقط دانش و نظریات خود را با کلمات ساده بنویسید، تمامی قسمت­ های مختلف آن را طبق دستورالعمل مجله تهیه کنید و سپس اطلاعات تکمیلی را به آن اضافه کنید.

در نهایت باید تمامی اطلاعات جمع آوری شده را بازنویسی کنید اما بهتر است برای ویرایش مقاله علمی خود از افراد متخصص کمک بگیرید چرا که اغلب اوقات چون خودتان یک مقاله را نوشته اید شاید نتوانید مشکلات و ایرادهایی که دارد را در بازنگری ببینید اما وقتی شخص دیگری این کار را برایتان انجام می­دهد خیلی ساده ­تر می تواند ایرادات مقاله را پیدا کرده و آن را ویرایش کند.

خدمات گروه پژوهشی سیمیا در نگارش و چاپ مقالات

برای انجام فرمت بندی توسط گروه پژوهشی سیمیا کافی است مقاله خام خود را به همراه فرمت مجله مورد نظر برای ما ارسال نمایید تا در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت مقاله شما را به فرمت مجله مورد نظر در بیاوریم.

جهت ثبت سفارش نگارش و فرمت بندی و چاپ مقاله کلیک کنید

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *