آموزش, وبلاگ سیمیا

تبدیل پایان نامه به مقاله

استخراج مقاله از پایان نامه هم برای رزومه‌تان خوب است و هم برای نمره گرفتن در مقاطع تحصیلات تکمیلی و چاپ مقاله در مجلات معتبر ضرورت دارد. پس باید به این کار به عنوان یکی از وظایف مهم خود در طول تحصیل نگاه کنید و پیچ‌وخم‌هایش را کاملا بلد باشید.

این کار آن‌قدرها که می‌گویند سخت نیست اما اگر اصول کار را بلد نباشید، کمی به دردسر خواهید افتاد و آن‌وقت است که نتیجه کارتان هم جالب از آب درنخواهد آمد. در این مقاله به شما یاد می‌دهیم که چطور باید از پایان نامه، یک مقاله خوب و باکیفیت استخراج کرد.

فست پریلند

برخلاف تصور برخی از افراد، تبدیل پایان ­نامه به مقاله همان کپی پیست کردن بخش­ های مختلف پایان­ نامه در قالب یک مقاله نیست. هرچند محتوای پایان­ نامه و مقاله یکسان باید باشند اما استخراج مقاله از پایان نامه به همین سادگی نیست بلکه باید اصول و نکاتی در این کار رعایت شود. در ابتدا بد نیست اصول اولیه مقاله نویسی را در نظر داشته باشید و بدانید مقاله چگونه نوشته می شود.

پریلند

برای این‌که بفهمیم چگونه از پایان نامه مقاله استخراج کنیم، باید بدانیم که مقاله با پایان نامه از نظر ساختاری تفاوت‌های اساسی دارد. پس شش‌دانگ و با حواسی جمع با ما باشید.

قبل از استخراج مقاله از پایان نامه باید بدانید

هر پایان‌نامه‌ای باید با مطالعات و پژوهش‌های دقیقی همراه باشد که به یک پرسش تحقیقاتی پاسخ می‌دهند. حال بعد از نگارش متن و به اتمام رساندن کار پایان‌نامه می‌توانید از آن یک یا حتی چند مقاله استخراج کنید. اما قبل از آن، اجازه بدهید به شما تفاوت‌های میان مقاله و پایان‌نامه را بگوییم:

پایان‌نامه

  • اهداف علمی به همراه دارد و در جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛
  • اساتید آن را بررسی و تحلیل می‌کنند؛
  • دارای فصول مختلف است؛
  • هیچ محدودیت خاصی درباره حجم و اندازه پایان‌نامه نیست؛
  • دارای جداول محتوایی مختلف است که فهرست‌وار به شرح فصول و عناوین می‌پردازند؛
  • ادبیات تحقیق به طور مبسوط در آن شرح داده می‌شود؛
  • باید در آن به ابزارها و روش‌های استفاده‌شده در پایان‌نامه اشاره شود؛
  • تمام یافته‌های پژوهشی و تحقیقاتی شرح داده می‌شود.

مقاله

  • باید دارای استانداردهای مجلات علمی باشد؛
  • داوران آن افرادی ناشناس و بی‌طرف هستند؛
  • به جای فصول دارای بخش‌های مختلف است؛
  • دارای محدودیت از نظر تعداد لغات است؛
  • فرم و ساختار مقالات با پایان‌نامه متفاوت است؛
  • ادبیات تحقیق به طور مفصل در آن شرح داده نمی‌شود؛
  • بخش‌هایی منتخب از کار پژوهشی در مقاله ارائه می‌شود.

همان‌طور که دیدید، استخراج مقاله از پایان نامه مستلزم شناخت ساختار و اهداف هر یک است. پس به راحتی و بدون شناخت نمی‌توانید اقدام به رونویسی از پایان نامه و تولید مقاله کنید. تبدیل پایان نامه به مقاله دارای گام‌های متعددی است. مقالات بسیار کوتاه‌تر از پایان‌نامه‌ها هستند. در واقع، قوانین استخراج مقاله از پایان‌ نامه به شکلی است که به شما اجازه نمی‌دهد با یک کپی پِیست ساده قضیه را به پایان برسانید.

روش استخراج مقاله از پایان نامه چیست؟

اجازه بدهید که نحوه استخراج مقاله از پایان نامه را برایتان در طی گام‌هایی دقیق شرح بدهیم. با آگاهی از این موضوع دیگر استخراج مقاله از رساله دکتری یا پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد کار دشواری نخواهد بود.

ژورنال علمی یا همان مجله مناسب را انتخاب کنید

برای اینکه بتوانید با استخراج مقاله از پایان نامه، رزومه‌تان را قوی کنید باید به دنبال ژورنالی مناسب باشید. ژورنالی انتخاب کنید که اهداف و چشم‌اندازی هم‌سو با موضوع تحقیقاتی‌تان دارد.

در این صورت است که بعد از نگارش مقاله از روی پایان‌نامه، امکان پذیرش مقاله‌تان وجود خواهد داشت. اگر همین‌طور بی‌برنامه و بدون آگاهی به سراغ نگارش مقاله و ارسال آن برای مجله‌ای بروید که با اهداف و اصطلاحا اسکوپ (scope) آن آشنا نیستید، امکان دارد که مقاله‌تان، ماه‌ها در صف بررسی قرار بگیرد و نهایتا هم پذیرش نشود.

آشنایی با مجلات مناسب قبل از دست به کار شدن برای نگارش مقاله از روی پایان‌نامه دید خوبی برای پیش‌برد درست کار در مسیری مناسب به شما خواهد داد.

حجم مطالب به کارگرفته شده از  پایان‌نامه باید در مقاله کاهش پیدا کند

یادتان باشد که حجم مقاله از پایان‌نامه خیلی کوتاه‌تر است و به همین خاطر باید به آن به چشم اثری کاملا مجزا از پایان‌نامه نگاه کنید.

قرار نیست که عینا جملات و عبارات پایان‌نامه را در مقاله کپی‌برداری کنید. بهتر است که جملات و عبارات موجود در پایان‌نامه را برای به کارگیری در مقاله، پارافریز کنید و به شکلی متفاوت بنویسید. ایده‌های موجود در پایان نامه را به شکل و شمائلی تازه در مقاله‌تان بنویسید. باید تلاش کنید تا بخش‌هایی از پایان‌نامه را در مقاله بیاورید که قرار است، حرف مهمی بزنند و برای مخاطب مفید و جذاب باشند.

مقدمه را به چکیده تبدیل کنید

چکیده‌ای که در مقالات عنوان می‌شود از مقدمه پایان‌نامه بسیار کمتر و در حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ کلمه است. اما باید حاوی تمام اطلاعات مهمی باشد که در مقدمه پایان‌نامه هم به آنها اشاره شده است. به مقدمه و بخش بحث (discussion) پایان‌نامه دقت کنید و از روی آنها چکیده‌ای مفید و مناسب بنویسید.

مقدمه را درست بنویسید

ممکن است که پایان‌نامه شما دارای بیش از یک فرضیه یا سوال باشد. در این صورت، لازم نیست تمام سوالات و فرضیات‌تان را در مقاله بیاورید. حتی ممکن است بتوانید از هر یک از پرسش‌ها و فرضیه‌هایی که مطرح می‌کنید، مقالات متفاوتی استخراج کنید.

گاهی‌اوقات هم می‌توانید گزینه دیگری را انتخاب کنید و اگر امکانش وجود داشته باشد، تمام پرسش‌ها را با هم ترکیب کنید و آنها را در قالب یک پرسش در مقاله‌تان بیاورید. مقدمه مقاله باید مختصر و مفید باشد و اگر می‌دانید که قرار است به چه ژورنالی اثرتان را ارسال کنید، حتما مقالات چاپ‌شده دیگر در آن را بررسی کنید و ببینید که به چه سبک و سیاقی بخش مقدمه‌شان را نوشته‌اند.

بخش متدولوژی یا روش‌شناسی را مختصر بنویسید

بخشی از مقاله که به گفتن از روش‌شناسی مرتبط است باید مختصرتر از پایان‌نامه باشد. لزومی ندارد که شرحی مبسوط از رویکرد به کار رفته در کار پژوهشی‌تان داشته باشید. برای نگارش این بخش هم قطعا مرور مقالات دیگری که در ژورنال علمی موردنظرتان به چاپ رسیده است، راه‌گشا و مفید خواهد بود.

نتایج اصلی را اعلام کنید

در بخش نتایج مقاله‌ای که از پایان‌نامه استخراج می‌کنید باید نتایج کاری را عنوان نمایید که فرضیه مربوط به آن را مطرح کرده بودید. یعنی اگر به فرض، مقاله‌تان فقط به یکی از موضوعات و پرسش‌هایی می‌پردازد که در پایان‌نامه‌تان مطرح شده، باید نتایج مرتبط با همان فرضیه و پرسش را هم مطرح کنید. نتایج تحقیق باید به دقت در مقاله هم عنوان شود.

مراقب باشید که بخش بحث (discussion) واضح و دقیق باشد

در مقاله باید شرحی از نتایج کارتان را ارائه دهید. لازم است به مخاطب بگویید که از خواندن مقاله، چه چیزهایی دستگیرش می‌شود. نتایج نباید در بخش بحث یا دیسکاشن مقاله تکرار شوند.

در استخراج مقاله از پایان نامه باید دقت داشته باشید که چشم‌اندازی از کارهای پیش رو به مخاطبان بدهید تا محققان دیگر در مسیر رشد عنوانی که مطرح کرده‌اید، قدم بردارند و مقالات دیگری بنویسند و کارهای تازه‌تری ارائه دهند. محدودیت‌هایی که در مسیر کارتان بوده هم اعلام کنید.

ارجاعات را محدود کنید

در مقالاتی که در ژورنال‌های علمی به چاپ می‌رسند نباید تعداد ارجاعات زیادی به کار رفته باشد. پس حواستان به این مطلب هم باشد. به سیستم منبع‌دهی و شکل ارجاعات در مجله مورد نظرتان هم دقت داشته باشید و بنا به قوانین آن، منابع و مراجع کار تحقیقاتی‌تان را مطرح کنید.

مراحل تبدیل پایان نامه به مقاله

 اجازه بدهید که به شکلی دقیق‌تر طی گام‌هایی با هم روش استخراج مقاله از پایان نامه برای هر بخش از مقاله‌نویسی را مرور کنیم:

عنوان مقاله

عنوان مقاله نباید دقیقا عنوان پایان ­نامه باشد، شما می­‌توانید عنوان مقاله خود را به دلخواه تغییر دهید و آن را کمی مختصرتر کنید.

چکیده مقاله

چکیده مقاله معمولا از چکیده پایان­ نامه کوتاه‌­تر است. برای نوشتن چکیده مقاله باید چکیده­ پایان­ نامه را در ۲۵۰ الی ۳۰۰ کلمه خلاصه کنید. برای این­ کار تنها مواردی از چکیده پایان­ نامه را در مقاله قرار دهید که مربوط به عنوان مقاله است.

  • چکیده باید دقیقا مربوط به موضوع باشد.
  • جمله ­های چکیده را خبری و به صورت گذشته یا ماضی بعید بنویسید.
  • ابتدای چکیده را با ارائه هدف پژوهش و ضرورت آن در یک یا دو جمله شروع کنید.
  • به نحوه انجام و اجرای پژوهش از جمله نمونه‌گیری، نحوه آزمایش یا شبیه‌سازی، گردآوری داده ‌ها و ابزارهای پژوهش اشاره کنید.
  • طول چکیده در مقالات نظری و مروری بین ۷۵ تا ۱۰۰ کلمه و در مقالات پژوهشی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کلمه است. البته برای نوشتن چکیده بهتر است ابتدا بدانید مجله‌­ای که می­‌خواهید مقاله شما در آن چاپ شود از چه شیوه و اصولی پیروی می­‌کند. این مسئله در ترجمه چکیده پایان نامه بسیار مهم است.
  • در چکیده نیاز به نوشتن منبع نیست.
  •  مقدمه­‌ای که می­خواهید برای مقاله بنویسید باید بسیار خلاصه و کوتاه باشد.  مقدمه معمولا یک و نیم یا نهایت دو صفحه را در بر می­‌گیرد. برای تهیه این مقدمه باید آنچه در فصل اول و دوم پایان­ نامه به طور مفصل ذکر شده است را کوتاه و مختصر کنید. اهمیت مطالعه باید در مقدمه ذکر شود و حجم آن در  نهایت ۲۰% از کل مقاله باشد. نکات مهم و کلیدی در نوشتن مقدمه مقاله را نیز رعایت کنید.

متن مقاله

  • آنچه در بخش متد و پژوهش پایان­ نامه به صورت مفصل آمده است در مقاله باید خلاصه شده باشد و فقط بخش­‌های مهم در روش اجرای پژوهش ذکر شود. این بخش نیز معمولا نیم یا یک صفحه از مقاله را در بر می­‌گیرد.
  • به کمک بخش نتایج در پایان ­نامه می‌­توانید به خوبی تشخیص دهید که می‌توانید چند مقاله از این پایان ­نامه استخراج کنید. اگر یافته­‌های وسیع و مهمی دارید هم می­‌توانید از آن­ها در قالب دو یا چند مقاله استفاده کنید. بنابراین زیاد نگران خلاصه نوشتن و متمرکز بر یک سوال بودن هنگام تبدیل پایان­ نامه به مقاله نباشید چرا که مقاله شما باید به روی یک موضوع خاص تمرکز داشته باشد.
  • قسمت بحث و نتیجه­‌گیری در مقاله متمرکزتر از پایان­ نامه است. در مقاله باید درباره هر نتیجه­ ای که ذکر می­ کنید بحث انجام دهید که این بحث می­بایست با بخش مقدمه مقاله نیز در ارتباط باشد. این ارتباط بدین معناست که در بحث و نتیجه ‌گیری از پژوهش­‌ها و مرور ادبیاتی که در بخش مقدمه انجام داده‌اید به خوبی استفاده کنید. این در حالیست که در قسمت بحث و نتیجه ­گیری پایان­ نامه شما تمامی یافته ‌های پایان نامه را تبیین کرده و به بحث و نتیجه­‌گیری می­‌پردازید.
  • برای نوشتن نتایج تحقیق هنگام تبدیل پایان­ نامه به مقاله می­توانید از فصل چهارم یا فصل یافته‌های پژوهش مطالبتان را خلاصه کنید. در این بخش فقط جداولی که دقیقا مربوط به سوال پژوهشی شماست را کپی کنید. محتوای جداول باید خلاصه باشند. در توضیح جداول نیز از تکرار داده­‌هایی که در جدول آورده شده کاملا اجتناب شود.

منابع مقاله

هنگام درج منابع در مقاله باید به سبک رفرنس‌نویسی مجله­‌ای که می­‌خواهید مقاله در آن چاپ شود توجه کنید. چرا که استایل مجلات با هم متفاوت است. قبل از ارسال مقاله حتما به این مساله توجه کنید. بد نیست کلیک کنید و درباره روش­ های رفرنس نویسی بیشتر بدانید.

شما باید بتوانید در مقاله‌­ای که ارائه می­‌کنید پیشنهادات کاربردی و اجرایی خود را به ذی‌نفعان پژوهش ارائه بدهید تا بتوانند با استفاده از یافته‌­های شما جهت حل مشکلات و پیشرفت در زمینه موضوع مورد بررسی اقدام کنند.

رعایت کردن نکات فوق بسیار ساده است و مراحل تبدیل پایان نامه به مقاله را برای شما ساده می‌سازد. اگر مقاله خود را برای انتشارات بین المللی و ژورنال های ISI آماده می‌کنید، از خدمات ترجمه و ویرایش مقاله رایت می کمک بگیرید. ترجمه صحیح و بدون غلط دستوری یا نگارشی نقش مهمی در پذیرش و یا رد مقاله شما ایفا می‌کند.

حتما بخوانید: باید و نباید های نگارش و ارسال مقاله

در آخر

برای استخراج مقاله isi یا انواع دیگر مقالات از پایان‌نامه باید با قوانین نگارش این مقالات آشنا باشید. استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد یا دکتری کار دشواری نیست ولی نیاز به تجربه و آگاهی دارد.

حتی اگر زمان کافی در اختیار ندارید یا به هر دلیلی احساس می‌کنید که در این کار از تبحر کافی برخوردار نیستید، باز هم جای نگرانی وجود ندارد. تیم‌های قوی پژوهشی با تجربه نگارش مقالات متعدد و با دریافت هزینه استخراج مقاله می‌توانند به حرفه‌ای‌تر عمل کردن شما در دنیای مقالات و ژورنال‌های علمی کمک کنند.

داشتن مقالات برای رزومه قوی ضروری است. کسی که در زمینه‌ای آکادمیک و حرفه‌ای مشغول به کار است، بدون داشتن مقالات نمی‌تواند به سطحی ایدئال از اعتبار برسد. پس برای استخراج مقاله از پایان نامه روی کمک نیروهای خبره و حرفه‌ای حساب کنید.

«جهت سفارش انتخاب موضوع، پروپوزال و صفر تا صد پایان نامه  به سایت رسمی گروه پژوهشی سیمیا مراجعه یا از طریق راه های ارتباطی با مدیریت گروه در ارتباط باشید.»

اطلاعات تماس:

ایمیل گروه:

simiya_ht@yahoo.com

سایت رسمی گروه:

www.simiyacn.ir

صفحه لینکداین گروه:

linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a

صفحه پارسکدرز گروه:

https://parscoders.com/resume/34397/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A

صفحه کارایران گروه:

http://my.kariran.net/22502

تلگرام مدیر گروه:

https://t.me/ResearchAdvisor

کانال تلگرام گروه:

https://t.me/simiyaresearchgroup

 

در 24 ساعت شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید

با سفارش از طریق سایت رسمی گروه از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید

با خیال راحت صفر تا صد پایان نامه خود را به ما بسپارید

ما (از انتخاب موضوع تا دفاع پایان نامه) با شما هستیم

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *