آموزش

تفاوت پایان نامه ارشد و رساله دکتری چیست؟

یکی از اصلی­ ترین مواردی که به پیشرفت تحصیلی و رسیدن به درجات علمی بالاتر یک دانشجو کمک می­ کند ارائه مقالات پژوهشی است که دانشجویان در مقاطع مختلف با ارائه پایان نامه کارشناسی ارشد و یا پایان نامه دکتری این کار را انجام می ­دهند.

اما پایان نامه های این دو مقطع با هم تفاوت ­هایی دارند و اینجاست که تفاوت بین رساله و پایان نامه مطرح می ­شود.

فست پریلند

پیش از اینکه به تفاوت این دو بپردازیم ابتدا توضیحی درباره هر یک از این دو واژه در اختیار شما قرار می­ دهیم.

پریلند

پایان نامه چیست؟

پایان نامه به کار پژوهشی که توسط یک یا چند دانشجوی کارشناسی ارشد انجام می ­گیرد گفته می ­شود.

دانشجویان این مقطع برای دریافت مدرک تحصیلی در رشته تحصیلی خود باید یک پایان نامه ارائه دهند که هدف از تهیه آن اینست که دانشجویان بیشتر با کار پژوهشی آشنا شوند و بتوانند در مراحل بعدی تحصیلی خود کارهای تحقیقاتی بیشتری انجام دهند.

پایان نامه باید موضوعی جدید داشته باشد و سوال یا موضوعی را مطرح کند و با تجزیه و تحلیل یا آزمایش به آن پاسخ دهد.

حتما بخوانید:چگونه پایان نامه بنویسیم؟

رساله چیست؟

کلمه رساله یا تز در حقیقت به پایان نامه یا کار پژوهشی گفته می ­شود که دانشجویان برای کسب مدرک دکترای خود باید به آن پرداخته و در نهایت از آن دفاع کنند.

موضوع رساله نیز همانند موضوع پایان نامه باید جدید باشد و هدفمند تهیه شود.

حتما بخوانید:   چگونه خلاصه نویسی کنیم؟ آموزش کامل خلاصه نویسی در پایان نامه و مقاله

کلیک کنید وبخوانید:چگونه رساله بنویسیم؟

تفاوت رساله دکتری و پایان نامه ارشد چیست؟

معمولا شباهت کلی پایان نامه و رساله موجب شده تا کمتر کسی به تفاوت ­های آن ها پی ببرد.

اما از آنجایی که این دو برای مقاطع تحصیلی مختلفی تهیه می­ شوند تفاوت ­های عمده ای نیز دارند که به آنها اشاره می­ کنیم.

نحوه نگارش و طول نوشته

معمولا رساله دکتری مفصل­ تر و حجیم تر از پایان نامه نوشته می ­شود.

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد معمولا ۱۰۰ صفحه یا شاید کمتر از آن است. اما تز یا رساله دکترا شامل اطلاعات و پیشینه ­های وسیع ­تر و بیش تری می­ شود و مرحله تحقیقات آن نیز طولانی ­تر است. حجم یک رساله گاهی ممکن است حتی دو یا سه برابر یک پایان نامه باشد. در برخی رشته ­ها طول یک رساله به ۴۰۰ صفحه هم می­ رسد.

در رساله باید به ارائه ایده ­های جدید بپردازید و در نهایت نظریه ای جدید ارائه کنید همین موجب می ­شود اکثر بخش ­های رساله ­ی دکترا توضیحات بیشتری داشته باشد و طولانی ­تر شود.

هدف

هدف از نگارش پایان نامه دوره کارشناسی ارشد اینست که نشان دهید اطلاعات کافی درباره آنچه در طول این مقطع خوانده اید دارید و طی مرحله پایان نامه نویسی با پژوهش آشنا می­ شوید اما در مرحله دکترا دیگر مرحله آشنایی با پژوهش را رد کرده اید و انتظار می ­رود برای نوشتن رساله تسلط بیشتری داشته باشید و با ارائه رساله می­ خواهید نشان دهید که دیگر می ­توانید به صورت مستقل یک کار پژوهشی انجام دهید.

نوع پروپوزال

پروپوزال دوره دکترا نیز همانند رساله نهایی طولانی ­تر و مفصل­ تر از پروپوزال یک پایان نامه خواهد بود چرا که باید در آن به طور دقیق­ به شرح کاملی از آنچه قرار است در رساله ذکر شود اشاره گردد. اما در پروپوزال ارشد اشاره به موارد ضروری کافیست و نیاز به تشریح و پرداختن به جزییات در پروپوزال وجود ندارد.

گستره ­ی موضوعات

در رساله دکتری معمولا به دامنه گسترده تری پرداخته می­ شود و فرضیات قوی­ تر و بیشتری ارائه می­ شود. نوآوری و ارائه نظریه در رساله باید علمی­ تر و خلاقانه ­تر باشد.

ارائه نظریات و روش تحقیق

در پایان نامه کارشناسی ارشد اغلب دانشجویان برای اولین بار یک کار پژوهشی را انجام می­ دهند بنابراین انتظار می ­رود دانشجو به اصول روش تحقیق توجه داشته باشد.

اما در رساله دکتری دیگر دانشجو با نحوه ­ی انجام یک کار پژوهشی آشنا است بنابراین باید بتواند اندیشه ­ها، تفسیرها و تحلیل های خود را درباره هر اطلاعاتی که در رساله آورده است بیان کند.

دانشجویی که یک رساله دکترا می ­نویسد باید بتواند نظریه جدیدی ارائه کند و یا نظر مثبت یا منفی خود را درباره نظریه ­ایی که پیش ­تر ارائه شده است بیان کند.

دانستن تفاوت ­های بین یک پایان نامه کارشناسی ارشد و یک رساله دکترا می­ تواند به شما کمک کند با در نظر گرفتن این تفاوت ­ها، یک رساله یا تز دکترای بهتر و جامع­ تری بنویسید.

اگرچه ساختار کلی هر دو یکی است اما با دانستن اینکه چه مطالبی وزن بیشتری به رساله شما می­ دهد می ­توانید یک رساله خوب برای دوره دکترای خود تهیه کنید.

«جهت سفارش صفر تا صد پایان نامه کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری، رساله دکتری، مقاله و…  به سایت رسمی گروه پژوهشی سیمیا مراجعه یا از طریق راه های ارتباطی با مدیریت گروه در ارتباط باشید.»

اطلاعات تماس:

ایمیل گروه:

simiya_ht@yahoo.com

سایت رسمی گروه:

www.simiyacn.ir

صفحه لینکداین گروه:

linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a

صفحه پارسکدرز گروه:

https://parscoders.com/resume/34397/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A

صفحه کارایران گروه:

http://my.kariran.net/22502

تلگرام مدیر گروه:

https://t.me/ResearchAdvisor

کانال تلگرام گروه:

https://t.me/simiyaresearchgroup

 

در 24 ساعت شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید

با سفارش از طریق سایت رسمی گروه از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید

با خیال راحت صفر تا صد پایان نامه خود را به ما بسپارید

ما (از مشاوره و انتخاب موضوع تا دفاع پایان نامه) با شما هستیم

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *