آموزش, وبلاگ سیمیا

چگونه مقاله بنویسیم؟ راهنمای نوشتن مقاله در ۷ مرحله

نوشتن مقاله برای برخی از دانشجویان یک کار سخت و گاهی ترسناک به نظر می ­رسد چرا که نوشتن مقاله یک پروژه­ ی بزرگ است که برای تکمیل آن دانشجو می­ بایست چندین مرحله را طی کند و در نهایت بتواند مجموعه ­ای از ایده­ ها را در کنار هم قرار داده و یک نظریه جدید ارائه کند.

اما با تقسیم ­بندی این مراحل به راحتی می ­توان آن­ ها را مدیریت کرده و مقاله­ نویسی را ساده­ تر کرد. چه بخواهید یک مقاله علمی یا مقاله پژوهشی بنویسید چه یک مقاله برای بورسیه یا حتی برای چاپ در مجلات بین المللی ISI، راحت ­ترین راه این است که اصول مقاله ­نویسی را بدانید و بر اساس آن کارتان را آغاز کنید.

فست پریلند

تقسیم کار مقاله نویسی به این هفت مرحله، کار شما را بسیار ساده خواهد کرد.

پریلند

آموزش نوشتن مقاله در ۷ گام :

یک موضوع انتخاب کنید

گاهی ممکن است موضوعی به شما برای مقاله نویسی داده شود و گاهی شما خودتان باید موضوع دلخواهتان را انتخاب کنید. در هر حال بدون موضوع چطور می­ توان مقاله نوشت؟

اگر به شما موضوعی برای مقاله نویسی داده نشد، اگرچه کار بیشتری برای انجام دادن دارید اما می ­توان گفت خوش­ شانس ­تر نیز هستید چرا که حالا این فرصت را دارید تا درباره موضوعی که علاقه مند هستید مقاله تهیه کنید.

به این سوالات فکر کنید:

  • آیا این موضوع باید عمومی باشد یا تخصصی؟
  • آیا می­خواهید در این مقاله صرفا اطلاعاتی ارائه دهید یا افرادی را متقاعد کنید؟
  • چه چیزی در این موضوع وجود دارد که شما را به آن علاقه ­مند ساخته است؟

شما باید دلیل انتخاب موضوع را در مقاله بیاورید، پس از اینکه هدف مقاله مشخص شد می­ توانید عناوین مختلفی که در رابطه با این موضوع هستند را لیست کنید و در اینترنت به دنبال اطلاعاتی درباره آن­ ها بگردید سپس آن­ ها را ارزیابی کنید.

آیا اطلاعات کافی درباره هریک از آن­ ها موجود است؟ و مهم ­تر از همه شما به کدام یک از موضوعات و عناوین نوشته شده علاقه ­مندتر هستید؟ با این کار انتخاب موضوع مقاله ساده­ تر خواهد شد.

طرح اولیه یا نموداری از ایده ­هایتان آماده کنید

برای این که یک مقاله موفق بنویسید باید افکارتان را سازماندهی کنید. با بیرون کشیدن این ایده­ ها و تفکرات از ذهن و نوشتن آن­ ها روی کاغذ خیلی راحت­ تر و شفاف­ تر می­ توانید ارتباط بین نظریه ­ها را پیدا کنید.این ساختار در واقع پایه و اساس مقاله شما را شکل می ­دهد. می­ توانید از یک نمودار برای مطرح کردن و سازماندهی ایده­ هایتان استفاده کنید.

برای ساخت این نمودار، موضوع خود را در وسط یک کاغذ بنویسید. سه الی پنج خط اطراف آن بکشید و ایده ­های اصلی که دارید را کنار این خطوط بنویسید. سپس همین کار را برای هر ایده ای که نوشتید انجام دهید، بدین صورت که خطوطی اطراف آن­ ها بکشید و بنویسید درباره این ایده چه فکر می­ کنید.

اگر نوشتن طرح کلی را ترجیح می ­دهید، موضوع اصلی را بالای صفحه بنویسید و از زیر آن شروع به نوشتن لیستی از ایده­ های اصلی کنید. بهتر است زیر هر ایده اصلی که می نویسید کمی فاصله باشد که بعد بتوانید نظرات و تفکراتتان را درباره هر ایده اصلی بنویسید، ارتباط بین ایده­ های کوچک تر و بزرگ­تر را بیابید و به این شکل مقاله خود را سازماندهی کنید.

شرح موضوع را بنویسید

حالا که موضوع خود را انتخاب کرده اید و ایده­ ها و نظراتتان را نیز در دسته بندی­ های مرتبط مرتب کرده ­اید، باید یک شرح موضوع بنویسید. شرح موضوع معمولا در انتها یا اواسط پاراگراف معرفی یک مقاله آورده می ­شود که به بیان خلاصه­ ای از هدف اصلی و ادعای مقاله پرداخته و به نوعی آن را پشتیبانی می­ کند.

شرح موضوع دو قسمت دارد، قسمت اول موضوع را تعریف می­ کند و قسمت دوم به تعریف هدف مقاله می ­پردازد. برای مثال اگر مقاله­ ای درباره بیل کلینتون و تاثیر او در کشور آمریکا نوشته شود، شرح موضوع این چنین می ­تواند باشد « بیل کلینتون با دو دوره متوالی ریاست جمهوری در آینده کشور آمریکا تاثیرگذار بوده است.»

بدنه اصلی مقاله را تهیه کنید

بدنه اصلی مقاله شما موضوع مقاله را توصیف کرده و توضیح می ­دهد. هر ایده اصلی که روی کاغذ نوشتید حالا در بدنه اصلی یک بخش جداگانه را به خود اختصاص می ­دهند.

پاراگراف­ های بدنه مقاله باید یک ساختار خاص و یکسان داشته باشند. مقاله را با نوشتن یکی از ایده­ های اصلی در جمله معرفی آغاز کنید. سپس هر یک از ایده­ های ریزی که درباره آن موضوع به ذهنتان رسیده بود را به صورت جملات بنویسید. بهتر است سه یا چهار خط بین هر جمله فاصله بگذارید تا بعدا بازگردید و آن را پر و بال داده و با مثال­ هایی تکمیل کنید. این فاصله در نهایت باید با اطلاعاتی پر شود که ایده ­های کوچک­تر را به یکدیگر متصل و مرتبط می ­کند.

مقدمه مقاله را بنویسید

مقدمه مقاله قسمتی از مقاله است که زودتر از هرچیزی در مقاله خوانده می ­شود بنابراین باید نظر خواننده را جلب کرده و برای او مشخص کند تمرکز این مقاله به روی چه چیزی خواهد بود.

مقاله را با نوشته­ ای که توجه مخاطب را به خود جلب کند آغاز کنید. این می ­تواند یک اطلاعات عجیب و غافل گیرکننده، یک دیالوگ، یک داستان، یک نقل قول یا خلاصه ساده ­ای از عنوان مقاله باشد. از هر زاویه­ ای که می­ خواهید مقاله را آغاز کنید مطمئن شوید که با شرح موضوع، که آخرین جمله­ ی مقدمه خواهد بود، مرتبط باشد.

برای اینکه بدانید چگونه یک مقدمه بنویسید که خواندنی و تاثیرگذار باشد حتما این مطلب را بخوانید : نحوه نوشتن مقدمه مقاله

نتیجه گیری مقاله را بنویسید

نتیجه­ گیری در واقع جاییست که موضوع مقاله شما بسته شده و تمام ایده­ هایی که در مقاله آورده شده جمع بندی می­ شود. نتیجه ­گیری باید شامل سه الی پنج جمله خیلی قوی باشد. اهداف اصلی مقاله ­تان را بازبینی کنید و آن­ ها را به شکلی تقویت شده در انتها بیان کنید.

بررسی نهایی را روی مقاله انجام دهید

این اشتباه است که فکر کنید با نوشتن بخش نتیجه ­گیری دیگر کار مقاله ­تان به پایان رسیده است. مقاله شما برای تکمیل شدن هنوز نیازمند اطلاعات و جزییات ریزی است که با بازبینی و توجه به آن خواهید فهمید.

در بازبینی نهایی، ترتیب پاراگراف­ ها را چک کنید. قوی­ ترین نکته ­ای که می­ خواهید در مقاله بیاورید باید در پاراگراف­ های اول و آخر بدنه اصلی مقاله آورده شوند و مابقی نکات مابین این دو قرار می­ گیرند. همچنین اطمینان حاصل کنید ترتیب پاراگراف ­ها منطقی هستند.

به ساختار مقاله دقت کنید، همه مقالات یک ساختار ندارند و ممکن است مقاله شما نیاز به فرمت خاصی داشته باشد. پس با توجه به اینکه مقاله را برای کجا و به چه دلیلی می­ نویسید دقت بیشتری به ساختار کلی آن داشته باشید.

در نهایت، نوشته خود را بازخوانی کرده و از لحاظ منطقی ارزیابی کنید. مطمئن شوید چیزی در مقاله وجود ندارد که مبهم باقی مانده باشد و ایده ها به هم مرتبط هستند. اشتباهات املایی و گرامری را نیز حتما بررسی کنید چرا که کوچک ترین اشتباه می تواند به میزان زیادی از ارزش مقاله تهیه شده کم کند.

«جهت سفارش انواع مقاله مروری، تحلیلی، شبیه سازی و… به سایت رسمی گروه پژوهشی سیمیا مراجعه یا از طریق راه های ارتباطی با مدیریت گروه در ارتباط باشید.»

اطلاعات تماس:

ایمیل گروه:

simiya_ht@yahoo.com

سایت رسمی گروه:

www.simiyacn.ir

صفحه لینکداین گروه:

linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a

صفحه پارسکدرز گروه:

https://parscoders.com/resume/34397/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A

صفحه کارایران گروه:

http://my.kariran.net/22502

تلگرام مدیر گروه:

https://t.me/ResearchAdvisor

کانال تلگرام گروه:

https://t.me/simiyaresearchgroup

 

در 24 ساعت شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید

با سفارش از طریق سایت رسمی گروه از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید

با خیال راحت صفر تا صد پایان نامه خود را به ما بسپارید

ما (از انتخاب موضوع تا دفاع پایان نامه) با شما هستیم

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *