آموزش, وبلاگ سیمیا

چگونه پایان نامه خود را به کتاب تبدیل کنیم؟

تبدیل پایان­ نامه به کتاب علاوه بر اینکه می ­تواند به بالا بردن سطح علمی و ذخایر تحقیقاتی کشور کمک کند بلکه امتیاز ویژه ­ای نیز در رزومه­ ی محقق محسوب می­ شود. تالیف حداقل یک کتاب در حوزه تخصصی شما می­ تواند برگ برنده ­ای در آزمون مصاحبه دکتری باشد. برخلاف تصور بسیاری از دانش پژوهان، تبدیل پایان نامه به کتاب مراحل کاملا ساده ­ای دارد و شما می­ توانید با اعمال تغییرات اندک در پایان­ نامه خود، آن را تبدیل به یک کتاب کرده و چاپ کنید. در این مطلب راهنمای تبدیل پایان نامه به کتاب را برای شما پژوهشگران عزیز به صورت کامل توضیح داده ایم.

معیار های تبدیل پایان نامه به کتاب

  • پایان­ نامه می­ بایست نمره بالای ۱۸ داشته باشد.
  • موضوع پایان­ن امه نو و مورد نیاز منطقه باشد.
  • موضوع مورد بررسی قابلیت فروش داشته باشد.
  • قابل استفاده در تدریس باشد.
  • پایان­ نامه از لحاظ علمی غنی بوده و در جشنواره­ ها و همایش ­های علمی امتیاز کسب کرده باشد.

مراحل تبدیل پایان نامه به کتاب

قدم اول انتخاب نام برای کتاب است. وقتی پایان­ نامه برای تبدیل شدن به کتاب انتخاب می ­شود دیگر باید نامی جدید و متناسب با موضوع کتاب داشته باشد. نباید عینا از عنوان پایان­ نامه برای نام کتاب هم استفاده کنید.

فست پریلند

به طور کلی باید هر چیزی که در متن به پایان­ نامه بودن اشاره دارد حذف شود. مثلا در متن پایان­ نامه هر کجا که کلمه پایان­ نامه، مقاله، تحقیق و کلمات اینچنین استفاده شده را به کتاب تبدیل کنید و عبارات استاد راهنما، استاد مشاور و هر نشانه مربوط به پایان­ نامه را حذف کنید.

پریلند

تیترها و عناوین فصول باید کاملا تغییر کنند و به عبارات مشابه تبدیل شوند.

هر بخش از کتاب باید به جای یک فصل شامل دو فصل شود و شروع هر فصل از یک سوم صفحه باشد. شماره فصل باید با عدد مشخص شود و فصل­ ها حجم متناسبی داشته باشند.

اصطلاحات و کلماتی که معادل لاتین دارند در پاورقی ذکر شوند.

پاورقی­ ها، رفرنس­ ها و پی­نوشت­ های پایان­ نامه براساس شیوه ­نامه نگارش و ویراش کتاب­ که از سوی معاونت پژوهش ابلاغ شده است تنظیم و تبدیل به شیوه کتاب شود.

وقتی پایان­ نامه به کتاب تبدیل می ­شود یک منبع دیگر به منابع ذکرشده در انتهای کتاب فعلی اضافه می­ شود که در واقع پایان­ نامه خودتان است.

بخش ­هایی همچون اهداف، فرضیات و بیان مساله مختص پایان­ نامه هستند بنابراین هنگام تبدیل پایان نامه به کتاب لزومی ندارد از آن­ ها استفاده کنید. اما می توانید اطلاعات ضروری این بخش ­ها را در قسمت­ های دیگر کتاب استفاده کنید. مثلا اهداف را به مقدمه کتاب اضافه کنید.

نوشتن پیشگفتار برای کتاب می­ تواند به بهتر شدن آن کمک کند بنابراین با کمک اساتید خود یک پیشگفتار برای کتاب تهیه کنید.

به این نکته نیز توجه داشته باشید،عنوان و توضیح جداول در بالای آن­ها و عنوان و توضیح اشکال و نمودارها در پایین آن­ ها قرار می­ گیرند.

تغییرات لازم برای نوشتن کتاب از پایان نامه

بسیار مهم است که در متن پایان­ نامه نیز تغییراتی داشته باشد، مهم­ترین هدف در این مرحله روان­ سازی متن و تبدیل ساختار متن پایان­ نامه به کتاب است.

برخی مواردی که باید در این قسمت رعایت شود :

  • نام کتاب­ ها در متن فقط به حالت ایتالیک درج شود و از گیومه استفاده نشود.
  • نام اشخاص و مکان ­های خاص فقط اولین بار در گیومه و بدون ایتالیک شدن درج می­ شود. نام مشاهیر و مکان­ های معروف از این قاعده مستثنی هستند و بدون گیومه قید می­ شود.
  • نقل قول­ های مستقیم از منبع با تو رفتگی ۱٫۵ سانتی متر و قلم کوچک تر از قلم متن اصلی و بدون گیومه درج می ­شود.
  • در مواردی که گیومه و نقطه پایان جمله با هم تلاقی پیدا می­ کنند، اگر عبارت داخل گیومه در میان سطر به پایان رسیده باشد، نقطه درون گیومه درج می­ شود و اگر در پایان پاراگراف قرار دارد، نقطه بعد از گیومه آورده می­ شود.
  • به غیر از موارد نادری که ممکن است کلمه یا عبارتی به شکل نادرست خوانده شوند از علائمی همانند تشدید، تنوین، فتحه، کسره و ضمه استفاده نمی­ شود.
  • برای اینکه از لحاظ نگارشی بهتر بتوانید پایان­ نامه را تبدیل به کتاب کنید حتما از ویراستاران خبره کمک بگیرید.

پیش از اینکه برای چاپ کتاب اقدام کنید لازم است چند نکته کوتاه دیگر را در نظر بگیرید:

  • اغلب پایان­ نامه­ ها در سایز A4 تنظیم شده ­اند و برای تبدیل پایان­ نامه به کتاب باید از سایز استاندارد کتاب یعنی وزیری یا رقعی استفاده شوند. هرچند امکان چاپ به همان صورت A4 نیز وجود دارد اما خیلی مرسوم نیست.
  • برای تبدیل کتاب به سایز رقعی اندازه سایز را ۱۴٫۵ در ۲۱ و مارجین را ۲ بگذارید. همچنین برای تبدیل کتاب به سایز وزیری نیز از سایز ۱۷٫۵ در ۲۵ و مارجین ۲٫۲ استفاده کنید.
  • فهرست منابع را به طور کلی و یک جا در انتهای کتاب به صورت خلاصه بیاورید و از تکرار بپرهیزید.
  • حتما در انتهای کار متن را یک بار دیگر بررسی و ویرایش کنید و مطمئن شوید جداول و نمودارهای داخل متن به هم نریخته باشند.

چاپ کتاب

مرحله نهایی تبدیل پایان ­نامه به کتاب زمانیست که کتاب از هر لحاظ برای چاپ شدن آماده باشد. شما می­ توانید مراحل اداری را طی کنید تا پایان­ نامه را به کمک شورای علمی مرکز آموزشی خود به صورت کتاب چاپ کنید یا خودتان یک ناشر برای چاپ کتاب انتخاب کنید. در این صورت به رزومه و اعتبار ناشر دقت کنید و حتما ناشری را انتخاب کنید که متناسب با موضوع کتاب شماست.

کل روند قانونی چاپ کتاب وابسته به موضوعی که کتاب دارد معمولا بین ۳۰ الی ۹۰ روز طول خواهد کشید. این زمان برای تمام ناشران یکسان است.

«جهت سفارش پروپوزال، پایان نامه، مقاله و…  به سایت رسمی گروه پژوهشی سیمیا مراجعه یا از طریق راه های ارتباطی با مدیریت گروه در ارتباط باشید.»

اطلاعات تماس:

ایمیل گروه:

simiya_ht@yahoo.com

سایت رسمی گروه:

www.simiyacn.ir

صفحه لینکداین گروه:

linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a

صفحه پارسکدرز گروه:

https://parscoders.com/resume/34397/%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%D9%87%D8%B1%D8%A7-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D9%86%D9%8A

صفحه کارایران گروه:

http://my.kariran.net/22502

تلگرام مدیر گروه:

https://t.me/ResearchAdvisor

کانال تلگرام گروه:

https://t.me/simiyaresearchgroup

 

در 24 ساعت شبانه روز می توانید با ما در ارتباط باشید از مشاوره متخصصین ما بهره مند شوید

با سفارش از طریق سایت رسمی گروه از تخفیف ویژه ما برخوردار شوید

با خیال راحت صفر تا صد پایان نامه خود را به ما بسپارید

ما (از انتخاب موضوع تا دفاع پایان نامه) با شما هستیم

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *