آموزش

جاذبه های گردشگری ارمنستان

امروزه صنعت توريسم و جذب گردشگر از عوامل موفقيت هر کشور به لحاظ اقتصادي محسوب مي گردد. بطوري که بخش مهمي از درآمدهاي بسياري از کشورهاي دنيا از طريق اين صنعت بدست مي آيد. تقاضاي روزافزون گردشگران براي استفاده از جاذبه هاي طبيعي و بازديد از اماکن تاريخي – باستاني، فرهنگي و مذهبي، بستر مناسبي را براي فراهم ساختن امکانات رفاهي و توسعه گردشگري فراهم آورده است.

گردشگری یا توریسم[1] به‌طور کلی به عنوان مسافرت در نظر گرفته می‌شود. هر چند که در سال‌های اخیر شامل هرگونه مسافرتی می‌شود که شخص به واسطه آن از محیط کار یا زندگی خود خارج شود. همچنین منظور از توریسم می تواند کسب و کار مربوط به جذب گردشگران، پذیرایی از آنان و سرگرم کردن آنها نیز باشد [1].

فست پریلند

به کسی که گردشگری می‌کند گردشگر یا توریست[2] گفته می‌شود. گردشگری می تواند داخلی (گردشگر در داخل کشور خود مسافرت می کند) یا خارجی باشد.

پریلند

اغلب گردشگرها بیش از هر چیز به آب و هوا، فرهنگ یا طبیعت مقصد خود اهمیت میدهند. ثروتمندان همیشه به جاهای دور سفر کرده اند زیرا سفر به مناطق دور هزینه بیشتری صرف میکند. گردشگری سازمان‌یافته امروزه یک صنعت بسیار مهم در تمام جهان است.

هنگامی که سخن از گردشگری به میان می آید، ذهن ما ناخودآگاه به کسانی معطوف می شود، که برای دیدن جاذبه ای خاص، دیدار دوستان و اقوام، گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت به سفر می روند. ممکن است اوقات فراغت خود را با شرکت در فعالیت جای ورزشی دوچرخه سواری، اسب دوانی، آوازخواندن، مطالعه کردن و قدم زدن در ساحل یا صرفا لذت بردن از طبیعت اسپری کنند. البته اگر دیدی وسیع تر داشته باشیم، فعالیت هایی همچون شرکت در همایش ها و کنفرانس های تجاری و سایر فعالیتهای حرفه ای و گردش های مطالعاتی و تحقیقاتی را نیز جزو فعالیتهای گردشگری به شمار می آوریم. این بازدیدکنندگان از انواع حمل و نقل، قدم زدن در پارک حیات وحش تا پرواز با هواپیماهای جت، برای دیدن شهری جذاب بهره میبرند. دامنهٔ حمل و نقل از انتقال ورزشکاران به بالای کوهستان ها تا ایستاندان بر لبهٔ کشتی های تفریحی کروز” . تماشای آب های آبی دریای کارائیب گسترده است. صرف نظر از نوع وسیله ای که این گردشگران استفاده میکنند (خودروی شخصی، اتوبوسی، قطار، تاکسی، موتورسیکلت و دوچرخه) در فعالیتی شرکت میکنند که گردشگری نامیده می شود.ایروان پایتخت کشور ارمنستان در فاصله 802 کیلومتری از مرکز ایران در جنوب غربی قفقاز ونزدیکی سواحل جنوب شرقی دریای سیاه واقع شده ،از نظر مرزهای مشترک زمینی، جمهوری اسلامی ایران از یک سو و جمهوری هاي آذربایجان و گرجستان از سوی دیگر دارای مرز زمینی می باشد. کشور ارمنستان کوهستانی است که در شمال فلات ایران، در غرب فلات ارمنستان و جنوب سلسله جبال قفقاز واقع شده است . بزرگترین دریاچه  کشور ارمنستان دریاچه سوان (Sevan) است، یکی از مرتفع ترین دریاچه های آب شیرین بزرگ جهان است. ارمنستان با نام رسمی جمهوری ارمنستان کشوری در قفقاز جنوبی به پایتختی ایروان است. ارمنستان در قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) در میان دریای سیاه و دریای خزر قرار دارد که مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شو د. همسایگان ارمنستان در غرب ترکیه، در شمال گرجستان، در شرق جمهوری آذربایجان، و در جنوب ایران و جمهوری خودگردان نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) می‌باشند.

نام بومی این کشور در زبان ارمنی هایک می‌باشد که در سده‌های میانه با افزودن پسوند فارسی ستان (به معنای سرزمین) به هایاستان تغییر یافت. این نام به طور سنتی از نام هایک، بنیان گذار افسانه ای ملت ارمنی و نتیجه نتیجه نوح پیامبر، گرفته شده است که بر اساس نوشته موسی خورنی، تاریخ نویس ارمنی، در سال ۲۴۹۲ قبل از میلاد بل پادشاه بابل را شکست داد و ملت ارمنی را در منطقه آرارات بنیان گذاشت. زبان ارمنی، زبان رسمی کشور ارمنستان است.

پایتخت ارمنستان شهر ایروان (Yerevan) است که بیش از یک سوم کل جمعیت کشور را تشکیل می دهد. از دیگر شهر های مهم ارمنستان شهرهاي گیومری (Gyumri)، آبویان (Abovian) ، وانادزور (Vanadzor)، اجمیادزین (Ejmiadzin)، آشتاراک (Ashtarak)، كاپان (Kapan)، گوریس (Goris)، آپاران (Aparan)، آرتاشات (Artashat)، هرازدان (Hrazdan)، ایجوان (Ijevan)، آماسیا (Amasia)، مارالیک (Maralik)، مارتونی (Martuni)، ماسیس (Masis)، الاوردی (Alaverdi)، و وادنیس (Vardenis) را می توان نام برد.

وقتی گردشگران به کشوری وارد می‌شوند الزاماً باید هزینه‌هایی را در آن کشور بپردازند مثل هزینه خوراک و محل اقامت، هتل، مهمانخانه، هزینه تفریحات، هزینه‌های حمل و نقل، هزینه گشتها، تورها، و همچنین پولی که بابت خرید سوغاتی و کالای بومی کشور میزبان می‌پردازند و هزینه ورود به موزه یا مکان دیدنی این هزینه‌ها از طریق ارزی که وارد کشور میزبان می‌کنند باعث رونق اقتصادی کشور میزبان می‌شوند به گردشگران صادرات نامرئی هم می‌گویند.

با توسعه فعالیت‌های گردشگری زمینه برای ایجاد اشتغال فراهم می‌شود و این امر برای کشورهایی که با جمعیت جوان و متقاضی روبه رو هستند بسیار مفید است از هر ده نفر گردشگر که وارد کشور میزبان می‌شود یک فرصت شغلی ایجاد می‌گردد.

[1] Tourism

[2] Tourist

برای مشاهده فایل کامل پایان نامه با عنوان جاذبه های گردشگری ارمنستان می توانید از اینجا بازدید کنید.

سفارش پروژه مشابه دارید؟ به این صفحه مراجعه کنید.

 

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *