پایان نامه بررسی اثرات ترانکزامیک اسید بر میزان خونریزی بیماران با ترومای لگن مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت

پایان نامه دکتری پزشکی

موضوع:

بررسی اثرات ترانکزامیک اسید بر میزان خونریزی بیماران با ترومای لگن مراجعه کننده به بیمارستان پورسینای رشت

فایل ورد

تعداد صفحات: 50

فهرست مطالب

عنوان                                                 صفحه

خلاصه فارسی.. 1

فصل اول:مقدمه، اهمیت موضوع و انگیزه­ ی تحقیق.. 3

فصل دوم:مروری بر متون.. 9

فصل سوم:توصیف آماری جمعیت مورد مطالعه. 12

فصل چهارم: نتایج.. 19

فصل پنجم:بحث… 38

نتیجه گیری.. 41

پیشنهادات.. 41

فهرست منابع.. 42

چکیده

آسیب های ناشی از حوادث جاده ای ، هشتمین عامل مرگ و میر در جهان و اولین عامل مرگ و میر افراد 15 تا 29 ساله می باشد .در حال حاضر حدود 50 درصد تروما در دنیا ، تصادفات رانندگی و حوادث ترافیکی است .بر اساس آمار و وزارت بهداشت ، حوادث عامل 14% کل مرگ و میر در کشور می باشد

مواد و روش­ها:در این مطالعه تمام بیماران در محدوده سنی 18 تا 60 سال با ترومای لگن که در 3 ساعت اول پس از تروما به بیمارستان مراجعه می کنند وارد مطالعه شدند.  معیارهای ورود به مطالعه؛ بیماران در محدوده سنی 18 تا 60 سال که در 3 ساعت اول بعد از تروما مراجعه می کنند. معیار های خروج از مطالعه؛ بیمارانی که قبل از اتمام زمان مطالعه فوت کرده باشند، بیماران ترومای چندگانه و بیمارانی که تمایل به ادامه همکاری ندارند، مصرف داروهای ضد انعقاد مثل ASA و دی پیریدامول، بالا بودن PT, PTT, INR به هر علتی، سابقه بروز هر گونه وقایع ترومبوتیک مثل CVA و MI ، سابقه اختلالت خونریزی دهنده، سابقه TBI و سابقه CPR، نارسایی کلیه، مصرف OCP، بارداری و یا شیردهی می باشد. این مطالعه با کد IRCT2013071113947N7 در سایت IRCT مرکز کارآزمایی بالینی ایران ثبت گردید.

 

 

نتایج:در این مطالعه 106 بیمار با ترومای لگن که در 3 ساعت اول پس از تروما به بیمارستان مراجعه می کنند، مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی بیماران مورد مطالعه 13.54 ± 48.14 سال بود. از نظر جنسی از 106 بیمار مورد بررسی 61 نفر مرد و 45 نفر زن بودند. در گروه مورد از 53 نفر مورد بررسی 36 نفر مرد و 17 نفر زن و در گروه کنترل مورد بررسی 29 نفر مرد و 24 نفر زن بودند .بررسی میزان هموگلوبین در دو گروه مورد بررسی نشان داد که در هر سه دوره مورد بررسی میزان هموگلوبین در گروه مداخله بصورت معنی داری بیشتر از شاهد بوده است.

نتیجه گیری:بر اساس یافته های مورد مطالعه،می توانیم نتیجه بگیریم کهبر اساس یافته های مورد مطالعه ترانگزامیک اسید ، میزان خونریزی در 24 ساعت اول، میانگین میزان خونریزی در 24 ساعت دوم، میانگین میزان خونریزی در 24 ساعت سوم، میزان هماتوکریت 24 ساعت اول، میزان هماتوکریت 24 ساعت دوم، میزان هماتوکریت 24 ساعت سوم تاثیر مثبتی دارد. از طرفی ترانگزامیک اسید تاثیر منفی بر روی علایم حیاتی بیمار از جمله pulse rate  و فشار خون ندارد. همچنین هیچ عارضه ای از دارو در گروه مورد گزارش نگردید.

واژگان کلیدی: ترانگزامیک اسید، تروما، خونریزی

200,000 RIAL – خرید
author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *