آموزش

در سال­های اخیر با افزایش روزافزون ارتباطات مبتنی بر اینترنت در حوزه اشیا و هوشمندسازی دستگاه­ها مواجه هستیم. این مهم به لطف پیشرفت شگرف در مخابرات بی سیم و سلولی در حوزه های افزایش کیفیت، افزایش سطح دسترسی، پیاده سازی بهینه دستگاه­های ارتباطی و … رخ داده است. حوزه ارتباطات خودرویی و سامانه­های حمل و نقل هوشمند در سال­های اخیر به موازات این پیشرفت­ها، تغییرات مهمی را به خود دیده­اند. استفاده از فناوری­های نوین مانند ارتباط خودروها با یکدیگر و با سیستم­های نظارتی می­تواند کیفیت بالاتری از مدیریت شرایط بحران، پرهیز از موقعیت­های حادثه ساز، تجربه سفر و … را ارائه دهد. افزایش دسترسی به اطلاعات جاده­ای توسط خودروها می­تواند آن­ها را در انتخاب مسیر مناسب، کاهش مصرف سوخت و … یاری دهد. در عین حال افزایش دسترسی به اطلاعات توسط نهادهای نظارتی می­تواند در مدیریت ترافیک، مدیریت کاربران بحران زا، الگوی رانندگی کاربران و …. استفاده شود.

برای استفاده از مزایای ارتباطات خودرویی و غلبه بر مشکلات موجود معماری­های متنوعی ارائه شده است. یکی از انواع معماری­های ارتباطی استفاده از فضای ابری برای ارتباطات خودرویی است. استفاده از فضای ابری می­تواند با عدم بهر­ه­مندی خودروها از توان محاسباتی بالا مقابله کند و در عین حال استفاده از این روش به جمع­آوری داده­های مورد نیاز نهادهای نظارتی و کنترلی کمک خواهد نمود.  . لایه ابری می­تواند شامل سرویس­ها و کاربردهای فراوانی باشد. از جمله این سرویس ها می توان به مدیریت ترافیک، مدیریت شرایط بحرانی، مدیریت خودروهای خودران، مدیریت فضاهای پارک، کنترل رفتارهای نابهنجار در رانندگی و … اشاره نمود. بسیاری از این سرویس­ها با استفاده از روش های مبتنی بر هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشین پیاده سازی می شوند که در نتیجه نیازمند جمع آوری و پردازش داده های متنوعی از سطح جاده ها هستند. از این جمله داده ها می توان به مهر زمانی (timestamp)، موقعیت، سرعت و …. اشاره نمود.

فست پریلند

در عین مزایای بیشمار استفاده از فناوری­های ارتباطی در حوزه خودرویی مخصوصا ارتباطات مبتنی بر فضای ابری، مشکلات و نگرانی­هایی نیز وجود خواهد داشت. یکی از نگرانی­های مهم حفظ حریم خصوصی کاربران است. استفاده از داده­هایی چون مکان دقیق جغرافیایی، مبدا، مقصد و از این دست اطلاعات می­تواند کاربران را نگران نظارت غیرقانونی دولت بر روی زندگی خصوصی آن ها نماید. در عین حال ممکن است نهادهای خصوصی دیگری نیز از این اطلاعات برای تبلیغات، یافتن عادات رفتاری کاربران، دین، محل سکونت، محل کار و … استفاده نمایند.

پریلند

حفظ حریم خصوصی در عین بهره­مندی از مزایای ارتباطات خودرویی می تواند به گسترش این نوع ارتباطات کمک فراوانی کند. بنابراین لازم است تا نگرانی کاربران از دیدگاه حریم خصوصی مورد توجه قرار گیرد و حل شود.

مفهوم شبکه­های خودرویی، یکی از حوزه­های تحقیق است که در سال­های اخیر رشد روزافزونی را به سبب توجه بیش از پیش مجامع دانشگاهی و هم­چنین صنعت تجربه کرده است. ایده اساسی در این حوزه ایجاد یک تکنولوژی جدید و نوین ارتباطی و ساخت زیرساخت­های مورد نیاز برای ارتباطات بین خودروها و ارتباطات بین هر خودرو و سیستم­های نظارتی است [1].

با پیشرفت و نفوذ مفهوم محاسبات ابری، منابع ذخیره سازی، ارتباطات و محاسبات به عنوان خدمات در این حوزه معرفی شده­اند. به علاوه گسترش ارتباطات سیار از جهات مختلفی از جمله قابلیت اطمینان و دسترسی، افزایش سرعت انتقال  داده مخصوصا برای کاربران در حال حرکت و …. پتانسیل این نوع ارتباطات را برای بهره­گیری از خدمات ابری نمایان ساخته است. ترکیب محاسبات ابری در مخابرات سیار و ارتباطات خودرویی مفهوم ارتباطات خودرویی ابری را برای ما به ارمغان خواهد آورد که دارای کاربردهای مختلفی از جمله مدیریت ترافیک، مدیریت زیست محیطی، مدیریت شرایط بحرانی، استفاده از داده­های چند رسانه ای و … است [1].

استفاده از فضای ابری علاوه بر مزایای بیشمار برای کاربران، این امکان را به نهادهای نظارتی می دهد تا بتوانند با استفاده از داده­های جمع آوری شده از سطح جاده­ها به بررسی وضع موجود ترافیک ، تشخیص کاربران متخلف و یا حادثه­ساز و … بپردازند و در نتیجه تصمیم گیری­های دقیق تری را برای حل مشکلات ارائه دهند. تحلیل این داده­های جمع­آوری شده عموما به عهده سیستم­های مبتنی بر هوش مصنوعی و علی الخصوص الگوریتم­های یادگیری ماشین است. الگوریتم­های هوش مصنوعی و به خصوص یادگیری ماشین طی سال­های اخیر پیشرفت­ بسیار زیادی داشته­اند و توسط بسیاری از محققین به عنوان یکی از عناصر جدایی ناپذیر سیستم­های آینده خواهند بود. این الگوریتم­ها دارای انواع بسیار متنوعی هستند که می­توان از آن­ها با توجه به هدف خود و توانایی الگوریتم در حل مسائل استفاده نمود.

مقالات مختلفی در این حوزه از یادگیری ماشین برای بهبود پارامترها، تصمیم­گیری­ها و امنیت ارائه شده­اند که در این بین می­توان به مرجع [2] اشاره نمود که با استفاده از ماشین­های بردار پشتیبان سعی در تشخیص و مقابله با حملات تحریف مکانی دارند که در این حملات کاربر خرابکار با ارسال موقعیت مکانی دستکاری خود، سعی می کند در سیستم اخلال ایجاد نماید. همچنین مرجع [3] با استفاده از روش­های یادگیری ماشین تلاش دارد تا موقعیت مکانی کاربران اخلال گر در سیستم ارتباطی را کشف نماید. محققان در این مقاله برای مقابله با حملات اخلال در سیستم ارتباطی با استفاده از نویز را مد نظر گرفته اند و چندین روش یادگیری را برای خوشه­بندی این کاربران بررسی کرده اند. محققان در مرجع [4] تلاش دارند با استفاده از یادگیری عمیق میزان قابل اعتماد بودن گره­های موجود در شبکه­های بی سیم اقتضایی خودرویی رابرای ایجاد یک الگوریتم مسیریابی مطمئن ارائه دهند.

بسیاری از این روش­ها و الگوریتم­ها مبتنی بر محاسبات بر روی داده­های آشکار هستند و در نتیجه امکان حفظ حریم خصوصی در هنگام محاسبات برای کاربران وجود نخواهد داشت. با این وجود تعدادی از محققان بر روی امنیت و حریم خصوصی این الگوریتم­ها کار کرده­اند [5, 6]. این محققان توانسته­اند روش­هایی ارائه دهند تا بتوان سیستم­های یادگیری ماشین را با استفاده از داده­های رمزشده آموزش داد. روش های یادگیری ماشین بر روی داده های رمز شده را به طور کلی می توان به چند دسته تقسیم نمود. روش های مبتنی بر محاسبات چندطرفه(MPC)[1] [7, 8]که دارای سرعت اجرای پایینی هستند و در نتیجه به صورت عملی برای پیاده سازی بر روی داده های بزرگ مناسب نخواهند بود در عین حال مفهوم توزیع در آن ها مبتنی بر ارتباطات زیاد بین طرفین است که با اهداف ما همخوانی ندارد، روش های مبتنی بر رمزنگاری همریخت(HE)[2] [9, 10] است که این روش­ها دارای امنیت محاسباتی هستند و در عین حال با افزایش تعداد ویژگی های یادگیری پیچیدگی محاسباتی بالایی دارند. روش دیگر مبتنی بر حریم خصوصی تفاضلی(DP) [11, 12] است که با وجود مزایای بیشتری که نسبت به دو روش بیان شده دارد اما این روش مبتنی بر ارائه مدل یادگیری به صورت عمومی است. همان طوری که مشاهده کردیم بسیاری از این الگوریتم­ها دارای پیچیدگی و در عین حال سرعت اجرای پایینی هستند. محققان در [5] توانسته اند روشی سریع و امن (به صورت تئوری اطلاعاتی) برای توزیع یادگیری ماشین بین کاربران مختلف ارائه دهند که دارای مزایای مختلفی از جهت حفظ حریم خصوصی و در عین حال کاهش بار محاسباتی خواهد بود. استفاده از این روش شبکه های خودرویی را قادر می­سازد تا علاوه بر استفاده از مزایای شبکه ابری از توان محاسباتی بدون استفاده دیگر خودروها نیز برای رسیدن به اهداف خود استفاده نماید.

[1] Multi-party Computation(MPC)

[2]Homomorphic Encryption(HE)

برای آشنایی بیشتر؛ پایان نامه انجام شده پیرامون موضوع ارائه روشی برای حفظ حریم خصوصی  با استفاده از یادگیری ماشین توزیع شده بر روی داده های رمزشده درارتباطات  خودرویی ابری را مطالعه کنید.

در این پژوهش معماری شبکه­های خودرویی ابری را در نظر گرفته­ایم تا با ارائه راهکاری نوین  برای محاسبات داده­های کاربران در فضای ابری حریم خصوصی کاربران را حفظ نمائیم. با استفاده از الگوریتم ارائه شده در مرجع [5] برای اجرای یادگیری ماشین می­توان با توزیع فرآیند یادگیری و تصمیم­گیری بین کاربران و سیستم­های مختلف در عین رمزگذاری بر روی داده­ها علاوه بر افزایش سرعت اجرای الگوریتم، حریم خصوصی کاربران را حفظ نمود و در عین حال از مزایای یادگیری ماشین در تحلیل داده­ها استفاده نمود.

فایل روش تحقیق مربوط به این موضوع را از اینجا دانلود کنید.

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *