آموزش, وبلاگ صفحه اصلی

بهینه سازی مه و مدیریت منابع

اینترنت اشیا (IoT) شبکه ای از دستگاه هایی است که توانایی درک محیط، پردازش، برقراری ارتباط و انجام اقدامات خاص را دارند (Taneja and Davy 2016). اینترنت اشیا دارای کاربردهای زیادی از جمله نظارت بر محیط زیست، مدیریت ترافیک، خانه های هوشمند و شهرهای هوشمند است (رضای پناه، نظری و احمدی 2019). رایانش ابری یکی از فناوری‌های اصلی برای تحقق IoT است. با توجه به حجم زیاد داده های تولید شده توسط دستگاه های اینترنت اشیا، مراکز داده ابری بهترین مکان برای ذخیره این داده ها هستند. ابر از نظر تئوری دارای منابع نامحدود و مقیاس پذیر است و می تواند الزامات اساسی برنامه های کاربردی اینترنت اشیا را برآورده کند (دستجردی و بویا 2016). با این حال، تا سال 2020 بیش از 50 میلیارد دستگاه شبکه ای وجود دارد و سیسکو پیش بینی می کند که تا سال 2030، بیش از 500 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا به اینترنت متصل خواهند شد (Mohan et al. 2017). بنابراین واضح است که زیرساخت ابری فعلی قادر به پشتیبانی از تمامی داده های تولید شده توسط این دستگاه ها نخواهد بود. علاوه بر این، تمرکز جغرافیایی ابر منجر به ناتوانی آن در رفع نیازهای برنامه های کاربردی اینترنت اشیا بلادرنگ می شود (رضایی پناه، مجرد و فخاری 2020). با وجود این فاصله، دستگاه های اینترنت اشیا متصل به ابر از مشکل زمان پاسخ، تأخیر، پهنای باند و ازدحام شبکه رنج می برند. بنابراین، ساختار نسبتاً متمرکز ابر با ماهیت غیرمتمرکز اینترنت اشیا مطابقت ندارد و یک مدل محاسباتی جدید برای غلبه بر این محدودیت‌ها مورد نیاز بود (گوسوامی و همکاران 2021؛ Karatas and Korpeoglu 2019).

محاسبات مه یا لبه به عنوان یک مدل محاسباتی جدید برای میزبانی برنامه های IoT به منظور غلبه بر محدودیت های استفاده از مراکز داده ابری معرفی شده است (Souza et al. 2018). جامعه هنوز بر روی تعاریف روشنی از این اصطلاحات همگرا نشده است (چن و همکاران 2020؛ فروزنده، رستمی و برهمند 2021؛ اسکارلات و همکاران 2017؛ سوزا و همکاران 2018). محاسبات مه شامل تعداد زیادی گره ناهمگن است که به خدمات اینترنت اشیا اجازه می دهد در مجاورت منابع بدون دخالت ابر اجرا شوند. این فناوری خدمات را به لبه شبکه به صورت توزیع شده گسترش می دهد و ذخیره سازی، تجزیه و تحلیل و پردازش را به محل ایجاد داده ها و کاربران نهایی نزدیک می کند. محاسبات مه به عنوان یک لایه میانی بین سرورهای ابری و دستگاه های اینترنت اشیا در نظر گرفته می شود و شبکه را به یک شبکه لبه تبدیل می کند (خسروآبادی، فتوحی قزوینی و فتوحی 2021). در این لایه منابع مه و ابر برای ارائه خدمات با هم کار می کنند. از مزایای قابل توجه محاسبات مه می توان به کاهش تاخیر و هزینه های محاسباتی و همچنین توانایی آن در برآوردن زمان پاسخ مورد نیاز در برنامه های حساس به تأخیر و زمان واقعی اشاره کرد (Taneja and Davy 2016). در حال حاضر، مدیریت منابع یکی از چالش های اصلی در تحقیقات مبتنی بر محاسبات مه است (Puliafito et al. 2019; Xavier et al. 2020). مسائل زیادی در ارتباط با مدیریت منابع در رایانش ابری و مه وجود دارد، مانند پیش‌بینی منابع، تأمین منابع، تأمین خدمات، زمان‌بندی، اعزام و مهاجرت خدمات (خسروآبادی، فتوحی قزوینی، و فتوحی 2021).

فست پریلند

یکی از موانع اصلی پذیرش محاسبات مه «نحوه استقرار مؤثر خدمات در گره‌های مه‌آلود» است (Karatas and Korpeoglu 2019). زیرا برخلاف مراکز داده ابری، دستگاه های مه پویا دارای منابع محدود و توزیع شده هستند و این امر مدیریت منابع را چالش برانگیز می کند. بنابراین، یکی از مهمترین مشکلات در مدیریت منابع مه و ابر، تصمیم گیری برای ارائه خدمات یا قرار دادن خدمات به صورت مستقل است. هدف از حل این مشکل، استقرار اجزای توزیع شده برنامه های کاربردی اینترنت اشیا (به عنوان مثال، خدمات) در منابع مه و ابر است، که باعث نقشه برداری بین گره های مه و برنامه های کاربردی اینترنت اشیا برای استفاده از منابع می شود (Yang et al. 2018). مزایای ارائه خدمات پویا شامل کاهش استفاده از پهنای باند، مدیریت بهینه منابع، کاهش هزینه‌های محاسباتی، در دسترس بودن، کاهش تأخیر، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش مصرف انرژی، بهبود QoS و برآورده کردن زمان پاسخ مورد نیاز برای برنامه‌های بلادرنگ است (سانتویو-گونزالس و Cervelló-Pastor 2018).

پریلند

شرکت International Business Machines (IBM) مدل مستقل MADE-k را برای پیاده سازی محاسبات مه معرفی کرده است (Jacob et al. 2004). این مدل شامل چهار مرحله نظارت، تجزیه و تحلیل، تصمیم گیری و اجرا است که با یک دانش بنیان مشترک است (سلیمیان، قبایی ارانی و شهیدی نژاد 2021). خدمات اینترنت اشیا و منابع مه در مرحله نظارت کنترل می شوند. مرحله تحلیل مسئولیت اولویت بندی اجرای خدمات بر اساس مهلت مقرر را بر عهده دارد. در مرحله تصمیم گیری، برنامه ریزی برای استقرار مناسب خدمات انجام می شود و در نهایت در مرحله اجرا، جانمایی برنامه ریزی شده اعمال می شود.

برای دانلود پروژه نمونه iFogSim پویا: چارچوبی برای شبیه سازی تمام پشته مدیریت منابع پویا در سیستم های اینترنت اشیا به همراه شبیه سازی، اینجا کلیک کنید.

معماری اکوسیستم Cloud-Fog-IoT

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، معماری تولید ابر مبتنی بر محاسبات مه شامل سه لایه است: دستگاه های اینترنت اشیا، لایه محاسبات مه و لایه رایانش ابری (Natesha and Guddeti 2021). طبق این معماری، محاسبات مه یک لایه میانی بین دستگاه های اینترنت اشیا و رایانش ابری است که تعادل مناسب بین این لایه ها را فراهم می کند. لایه دستگاه شامل حسگرها و مانیتورهایی است که داده ها را در زمان واقعی حس می کند و آن را به لایه مه منتقل می کند. لایه مه برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های اینترنت اشیاء در زمان واقعی استفاده می شود. این لایه می تواند خدمات مورد نیاز درخواست های دریافتی را بر اساس منابع موجود ارائه دهد. در نهایت، لایه ابر وظیفه ذخیره و تخصیص خدمات به درخواست هایی را بر عهده دارد که لایه مه قادر به اجرای آنها نیست.

شکل 1. معماری اکوسیستم سه لایه Cloud-Fog-IoT.

محاسبات مه ارتباطات، پردازش و ذخیره سازی را بر روی منابعی انجام می دهد که به کاربران نهایی نزدیک هستند. این مهم‌ترین مزیت محاسبات مه است که منجر به افزایش QoS برای برنامه‌های بلادرنگ می‌شود (Neware و Shrawankar 2020). شکل 2 برخی از مزایای محاسبات مه را نسبت به سایر مدل های محاسباتی نشان می دهد.

شکل 2. برخی از مزایای محاسبات مه.

منابع

پروژه مشابه دارید؟

برای ثبت سفارش در سیمیا می توانید از طریق اپلیکیشن سیمیا، یا فرم ثبت سفارش در سایت اقدام کرده و یا از طریق ایمیل، واتساپ، تلگرام و اینستاگرام اقدام نمایید.

اپلیکیشن سیمیا را از بازار و مایکت دانلود کنید.

سریع ترین راه پاسخگویی سیمیا، واتساپ و سروش می باشد. لینک واتساپ، اینستاگرام و تلگرام در پایین سایت وجود دارد.

 09392265610

پشتیبانی واتساپ سیمیا

نشانی ایمیل سیمیا simiya_ht@yahoo.com می باشد.

از برقراری تماس برای هماهنگی پروژه خودداری کنید، حجم بالای سفارشات به ما اجازه نمی دهد تا از طریق تلفن پاسخگوی شما عزیزان باشیم، حتما درخواست خود را به صورت مکتوب و از طریق یکی از راه های ذکر شده فوق ارسال نمایید، درخواست خود را به طور کامل و با تمام فایل ها و توضیحات لازم ارسال نمایید تا مدت زمان بررسی آن به حداقل برسد. پس از تعیین کارشناس، در اسرع وقت به شما پاسخ می دهیم.

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *