عنوان:
بررسی مشکلات و موانع نظام آموزشی ایران از بُعد مدیریتی
Studying the problems and barriers of Iranian educational system from the management perspective
درحالیکه تقاضا برای پیشرفت در نظامهای آموزشی در سراسر جهان در مقیاس وسیع رو به افزایش است، ساختار نظامهای آموزشی بهطور مداوم برای رسیدن به این سطح پیشرفت و یا حتی پاسخگویی به این تقاضاها ناکام مانده است. این مشکل یک مسئلهی جداییناپذیر، در مدیریت نظام آموزشی است. ساختارهای مدیریت آموزشی بسیار وسیع و دائمی بوده و درنتیجه عمیقاً در جامعه شکلگرفتهاند، تقریباً بهطور کامل بدون هیچ تغییری باقی میمانند؛ این باعث دلگرمی گمراهکنندهای میشود که مدیران، مسئول شکستهای آموزشی نیستند و معلمان عامل اصلی مشکلات هستند. با توجه به نقش ارزشمند و مشارکت آموزشوپرورش در توسعه انسانی، اجتماعی و ملی معنیدار، هیچکس این حقیقت را انکار نمیکند که مدیریت مناسب نظام آموزشی توسط رهبران صالح یک ضرورت است. هدف اصلی این مقاله بررسی موانع نظام آموزشی از بعد مدیریتی با تأکید بر برخی از مشکلات ناشی از رهبری آموزشی در ایران، است. در این مقاله نشان میدهیم که اصلیترین مشکلات آموزشی در ساختار مدیریت آموزشی نهفته است. این مقاله درصدد بازنگری و بازسازی چنین ساختارهایی جهت کمک به نظامهای آموزشی درجهت نیل به پتانسیل اصلی خود است. در این مقاله بیشتر چالشها و راههای پیشِ روی نظام آموزش کشورمان، بهویژه در زمینههای مرتبط بودن، عدالت، کیفیت و استاندارد، موردبحث قرار میگیرد. برای دستیابی به اهداف مقاله، از طرح پس رویداد پژوهشهای نیمه تجربی، برای بررسی نظرات پاسخگویان در مورد مدیریت مؤسسات آموزشی استفاده میشود. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفي طبقهای، 250 نفر از کارکنان نظام آموزشی در سال 1398 و از سه گروه مؤسسات آموزشي، دانشگاهها، دانشکدهها و مدارس در سراسر کشور انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه (پرسشنامه مدیریت و ادارهی آموزشی) جمعآوری شد و با استفاده از آزمون آماری t (آزمون میانگین یک نمونهای) و تحلیل واریانس یکطرفه (ANOVA) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که استثمار، آموزش ناکافی کارکنان؛ والدین ضعیف/ راهنمایی و فقر منجر به کاهش استاندارد آموزشوپرورش شده است. درنهایت این مقاله توصیه میکند که به تمام مدیران آموزشوپرورش مجدداً آموزش داده شود و بودجهی کافی برای این بخش اختصاص داده شود.
فهرست مطالب
6-1- مدل نظام مدیریت مشارکتی.. 15
7-1- مطالعات اساسی و تحلیلی درزمینهی سیاستهای آموزش عمومی.. 17
7-2- سیاستهای آموزشوپرورش در دوران جهانیشدن.. 19
7-3- نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران.. 20
7-4- مشکلات و موانع با توجه به ظهور تکنولوژی در نظام آموزشی و راهحلها 22
7-5- نظام آموزشی در عصر جهانیشدن، چالشها و استراتژیهای مقابله با آن.. 23
8- مطالعه و تحلیل وضع موجود. 25
جدول 1- نتایج تجزیهوتحلیل تست t برای ابزارهای فردی موقعیت رهبری در مدیریت آموزشی N=250. 36
جدول 2- تجزیهوتحلیل تست t برای میانگینهای فردی بودجهی مدیریت و ادارهی نظام آموزشی N=250. 36
فهرست جدولها
جدول 1- نتایج تجزیهوتحلیل تست t برای ابزارهای فردی موقعیت رهبری در مدیریت آموزشی N=250. 35
جدول 2- تجزیهوتحلیل تست t برای میانگینهای فردی بودجهی مدیریت و ادارهی نظام آموزشی N=250. 35
فایل word مقاله
45 صفحه