آموزش, وبلاگ سیمیا

تحلیل آماری در spss و مفاهیم آماری

تحلیل آماری در spss و مفاهیم آماری

تحلیل آماری در spss

پیش از انجام تحلیل آماری در هر نرم افزاری لازم است که محقق با ابعاد پایان نامه یا تحقیق خود آشنا بوده و بتواند اهداف و نیازمندی پژوهش خود را تشخیص دهد. به منظور تحلیل آماری در spss لازم است که چند مفهوم پایه­ای آمار و تحلیل آماری در spss را بداند.

 

فست پریلند

داده ها ، متغیرهای انجام تحلیل آماری در spss

پریلند

در هنگام انجام پژوهش­های مختلف (پایان نامه و مقالات علمی پژوهشی) لازم است مشاهدات سیستماتیک سازمان یافته را انجام می‌دهیم و نتایج مشاهدات­ (اعم از داده های آماری حاصل از پرسشنامه یا بانک داده) را ثبت می­کنیم. ثبت مشاهداتی از داده­ها که بر اساس آنها نتایج به دست خواهند آمد داده های ما را تشکیل می­دهند. داده ها را می توان مستقیم در نرم افزار spss وارد نموده یا از طریق نرم افزار exell نسبت به تشکیل بانک داده اقدام نمود. همچنین داده ها می توانند کیفی (تحلیل کیفی و گراند تئوری) و کمی (پیمایشی) باشند، به این معنی که می توانند با استفاده از کلمات و عبارات بیان شوند و یا از عدد و رقم استفاده کنند. برنامه spss  برای کمک به تحلیل داده های کمی طراحی شده است.

 

گروه بندی داده ها جهت تحلیل آماری در spss

احتمال دارد که داده­های کمی ما شامل دسته­هایی از اندازه­گیری­های مورد استفاده برای یک متغیر یا تعداد متغیرهای بیشتری باشد. یک متغیر به سادگی مقداری است که اندازه آن متفاوت است و قابلیت اندازه‌گیری را دارا می باشد. بنابراین قد، زمان، وزن، جنسیت (مذکر و مونث ) و نمرات آزمون های هوش همگی مثالهای از متغیرهای مختلف می­باشند. به منظور تحلیل آماری در spss لازم است نوع و گروه بندی داده ها تعیین شود. هر چند امکان دارد که روی نتایج موثر نباشند.

متغیرها مورد استفاده تحلیل آماری در spss اغلب چندین بار مورد اندازه­گیری قرار می­گیرند. چنین مشاهدات مکرری «موارد »را شکل می‌دهند. تحلیل آماری در spss پایان نامه مرتبط با علوم اجتماعی ، روانشناسی، مدیریت، علوم سیاسی و علوم تربیتی مشاهدات مربوط به چندین فرد یا شرکت­کننده متفاوت، امری شایع است. بنابراین، برای تحلیل داده ها (تحلیل آماری در spss) هر «مورد» تقریباً یک فرد در نظر گرفته می شود. در تحلیل آماری پژوهش­های رشته های پزشکی یک دسته معمول از داده‌ها، متشکل از چندین متغیری است که هر یک از آنها با توجه به یک یا چند مورد یا شرکت‌کننده مختلف مورد اندازه گیری قرار گرفته شده اند.

تحلیل آماری در spss

آموزش تحلیل آماری در spss

یکی از مهمترین و قوی ترین نرم افزار های انجام تحلیل آماری، نرم افزار Spss است. این نرم افزار در نسخه های مختلف به منظور تحلیل و آنالیز داده ها ارائه شده است. جدید ترین نسخه این نرم افزار در سال ۲۰۱۸ و باعنوان SPSS Statistics Version 25  ارائه شده است. نرم افزار spss برنامه­ ای بسیار شناخته شده و پرکاری است که برای تحلیل داده های آماری طراحی شده است. این برنامه و  تحلیل آماری در spss مخصوصاً در جمع آوری و تحلیل داده هایی که در فرایند تحقیق دارای کاربرد هستند در حد وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

تحلیل آماری در spss برای همه رشته ها

تحلیل داده ها یکی از تخصصی ترین بخش های هر تحقیق و پژوهشی محسوب می گردد. پژوهش گران و محققین در دانشگاه ها  در رشته های مختلفی همچون روانشناسی ، مدیریت ، علوم تربیتی ، رشته های مرتبط با علوم پزشکی از نرم افزار spss به منظور تحلیل داده ها استفاده می نمایند. تحلیل آماری در spss در میان پژوهشگران دانشگاه­ها بیشترین میزان کاربرد را دارا است ، خصوصاً پژوهشگرانی که در روانشناسی و علوم اجتماعی فعالیت می کنند. با توجه به تنوع و جامع بودن تعداد آزمون های آماری مورد استفاده در نرم  SPSS کاربرد وسیعی در پژوهش های دانشگاهی و علمی دارد.

 

مهمترین اصل تحلیل آماری در spss

مهمترین اصل تحلیل آماری در spss و مهمترین اصل در انجام تحلیل آماری پایان نامه ها انتخاب صحیح آزمون های آماری ، ورود صحیح داده ها به نرم افزار spss  ، تعیین متغیرها و نوع آن ، پیش زمینه های انتخاب آزمون  برای مهمترین اصل تحلیل آماری در spss ، شامل تناسب نمونه و آزمون KMO بارتلت و آزمون توزیع داده ها (آزمون کلموگروف اسمیرنف) است. همچنین بکارگیری آماره های توصیفی و شاخص های حد مرکزی در مهمترین اصل تحلیل آماری در spss خواهد بود. در انجام تحلیل آماری رعایت اصول اصلی مهمترین عوامل در نرم افزار spss ضروری است.

 

رعایت اصول اصلی تحلیل آماری در spss

هر چند در نگاه نخست ممکن است  spss به نظر دشوار و پیچیده بیاید، اما در صورتی که تجربه ی چندین ساله در انجام تحلیل آماری داشته باشید یادگیری و انجام گستره وسیعی از تحلیل­های آماری با استفاده از اس پی اس اس امر چندان دشواری نیست. هنگامی که مفاهیم اولیه را بدانید و برآنها مسلط باشید، می توانید پژوهش های پیچیده­تری را انجام دهید، پژوهشهای پیچیده­‌ای که بدون این نرم‌افزار امکان انجام آنها بسیار دشوار و گاه غیر ممکن می نماید.

 

قابلیت های نرم افزاری spss در راستای تحلیل فرضیه های آماری

نرمال سازی و بهینه سازی داده ها متناسب با فرضیه های تحقیق هنگام تحلیل آماری در spss

تعیین و هم مقیاس سازی داده ها جهت تحلیل فرضیه های تحقیق در نرم افزار spss

تعیین و بازیابی داده های گمشده جهت تحلیل فرضیه های تحقیق جهت تحلیل آماری در spss

گزارش گیری آماره های توصیفی شامل فراوانی، واریانس، انحراف معیار متناسب با نیازهای تحلیل آماری در spss

گزارش گیری شاخص های حد مرکزی چولگی، کشیدگی و انحراف استاندارد در راستای تحلیل آماری در spss

انجام آزمون های مقایسه میانگین یک طرفه و دو طرفه همچون آزمون t و z در نرم افزار spss

انجام آزمون ضریب همبستگی پیرسون و فریدمن و ضریب همبستگی رتبه ای به منظور تحلیل آماری در spss

تحلیل و انجام آزمون ضریب همبستگی جزئی یک طرفه و دو طرفه در نرم افزارspss

 

جهت ثبت سفارش تحلیل آماری با SPSS کلیک کنید

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *