آموزش

انواع مجله جهت ارسال و چاپ مقالات

با توجه به این که حجم مقالات بسیار بالاست برای یافتن مجله مناسب جهت چاپ مقاله، باید معیارهای خاص خود را داشته باشید. از اینرو مجلات را به دسته های مختلفی از دیدگاه های متفاوت تقسیم بندی می کنند تا در کمترین زمان ممکن به مجله مورد نظر خود دسترسی بیابید. به طور کلی مجلات را از نظر هزینه، اعتبار و رشته تخصصی تقسیم بندی می کنند که توضیح داده خواهند شد.

انواع مجلات بر اساس هزینه

فست پریلند

مجلات با دسترسی محدود Non-Open Access:

پریلند

اکثر مجلات علمی در این گروه قرار می گیرند. این مجلات مقاله پذیرفته شده را به صورت رایگان چاپ می کنند اما آن ها را رایگان در اختیار عموم قرار نمی دهند. به همین دلیل این دسته از مجلات را مجلات دسترسی محدود می نامند. در واقع هزینه این مجلات از راه فروش مقالات چاپ شده که معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ دلار به فروش می رسند تأمین می شود. اکثر دانشگاه ها با بستن قرارداد با انتشارات مختلف در ازای مبلغی که به صورت سالانه پرداخت می کنند به کاربران خود امکان دسترسی رایگان به همه مقالات چاپ شده می دهند.

مجلات با دسترسی آزاد open access:

این دسته از مجلات نسبت به گروه قبل تعداد کمتری تشکیل می دهند و برای چاپ مقاله از نویسنده آن مبلغی را دریافت می کنند سپس در اختیار همگان قرار می دهند. ممکن است این سوال مطرح شود که آیا این دسته از مجلات از اعتبار کمتری برخوردار هستند؟ باید بگوییم خیر، در حال کلی این چنین نیست. هدف این ژورنالها در دسترس قرار دادن علم برای همه مردم است لذا هزینه های خود را از نویسندگان مقاله دریافت می کنند.

بسیاری از ژورنالهای علمی دسترسی محدود این امکان را دارند که می توانید در صورت تمایل با پرداخت هزینه مربوط به چاپ مقاله آن را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار دهید. در صورتیکه در ژورنالهای دسترسی آزاد حتما باید هزینه چاپ مقاله (Publication fee) توسط نویسندگان پرداخت شود.

انواع مجلات بر اساس اعتبار

مهمترین معیار سنجش اعتبار یک مجله مربوط به بخش داوری است. مجلات از لحاظ داوری مقالات به دو دسته کلی مجلات با داوری(Peer Review) و مجلات بدون داوری(Non-Peer Review) تقسیم می شوند. مجلات بدون داوری فرآیند داوری خاصی ندارند و در صورتی که مقالات از قواعد مجله پیروی کرده باشند به چاپ می رسند. طبیعی است که چنین مجلاتی اعتبار علمی بالایی ندارند. اما مجلات با داوری از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. هر مقاله ای که به مجله ارسال می شود تحت داوری ۲ یا ۳ داور قرار می گیرد. در صورتی که مقاله استانداردهای مشخصی را دارا باشد بعد از مدت نسبتاً طولانی به چاپ می رسند.

یکی دیگر از معیارهای اعتبارسنجی مجلات قرار داشتن نام آنها در لیست ژورنالهای ISI می باشد که از طریق جستجو بر اساس نام و یا کد ISSN مجله در سایت  http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/  امکان پذیر است. علاوه بر این موسسه Research Editor لیست تقریباً کاملی از مجلات معتبر در اختیار کاربران محترم قرار داده است.

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *