آموزش, وبلاگ سیمیا

نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای

نیروگاه تلمبه‌ ذخیره‌ای نوعی نیروگاه است که برای استفاده از برق مازاد بر مصرف و بازتولید این برق در زمان‌هایی که تقاضای مصرف زیاد است به کار می‌رود.

اگرچه ذخیره کردن الکتریسیته به طور مستقیم عملی نیست، نیروگاه تلمبه ذخیره‌ای توانایی افزایش ظرفیت هیدرولیکی را از طریق تلمبه آب از یک مخزن پایین‌تر به یک مخزن بالاتر در مواقعی که تقاضای مصرف برق کم است (مثلا هنگام شب) می‌دهد. این آب بعداً می‌تواند در مواقعی که تقاضا زیاد است یا نیاز به برق ذخیره باشد به مخزن پایین برگردد تا توربین‌ها را بچرخاند و در نهایت ژنراتور را به گردش درآورد.

فست پریلند

نيروگاه­هاي تلمبه ذخيره­اي از انواع نيروگاه­هاي برقابي هستندكه با عملكرد موتوري (پمپاژ آب به سد بالا دست) طي ساعات كم باري شبكه برق از يك­سو و توليد برق در شرایط پيك بار سيستم از سوي ديگر مي­توانند نقش موثري در بهبود عملكرد سيستم توليد داشته باشند. نيروگاه­هاي تلمبه ذخيره­اي در شب يا زمان­هاي كاهش تقاضا براي برق با تلمبه كردن آب از درياچه مخزن در پائين دست به درياچه يا مخزني كه در بالادست و در ارتفاعي بالاتر قرار دارد انرژي را ذخيره مي­سازند و در زمان­هایی كه مازاد مصرف وجود دارد اين انرژي پتانسيل با عبور آب از واحدهاي توربين ژنراتور به انرژي الكتريكي تبديل مي­شود. بنابراين ايده اساسي در نيروگاه تلمبه ذخيره­اي، ذخيره انرژي الكتريكي اضافي توليد شده در سيستم به شكل انرژي پتانسيل هيدروليكي در زمان­هاي غيرپيك مي­باشد كه از اين انرژي در زمان­هاي پيك سيستم كه تقاضا بيش از كل ظرفيت توليد است استفاده خواهد شد. بايد توجه داشت كه زمان پيك يك سيستم مي تواند روزانه، هفتگي، ماهانه و فصلي باشد. بكارگيري اين نيروگاه­ها همان­گونه كه اشاره شد، از ديرباز در سيستم­هاي توليد برق دنيا آغاز گرديده كه راندمان آن­ها در حال حاضر ٨٠٪ مي­باشد و داراي مزاياي زيادي مي­باشند، بسياري از مزاياي اين نيروگاه­ها ناشي از نوع عملكرد آن­ها در ساعات مختلف شبانه­روز است و گذشته از موضوع متعادل نمودن توليد و مصرف برق داراي مزاياي ديگري مي­باشند از جمله مزاياي آن براي عملكرد سيستم (يا شبكه ) برق، تنظيم انرژي، فراهم­سازي خدمات جنبي، زيست­محيطي و اقتصادي و….. مي­باشد.

پریلند

از ديدگاه اقتصادي، عملكرد موتوري نيروگاه با توليد بيشتر نيروگاه­هاي ديگر (خصوصاً نيروگاه­هاي حرارتي) همراه خواهد بود كه مصرف سوخت و ساير هزينه­هاي مربوطه را به­همراه دارد. از آنجائي­كه اين عملكرد در ساعات كم باري رخ مي­دهد، نيروگاه­هاي پايه با هزينه توليد برق كم بطور عمده تأمين­كننده برق مصرفي فوق خواهند بود و از سوي ديگر توليد برق در ساعات پيك سيستم، جايگزين نيروگاه­هاي توليدكننده برق پيك كه بطور معمول هزينه توليد برق بالاتري دارند خواهد گرديد. اگر چه مقايسه اقتصادي با انجام فرضياتي براي نيروگاه­هاي تأمين­كننده برق مصرفي و نيروگاه جايگزين در پيك امكان­پذير مي­باشد اما در يك بررسي دقيق بايستي جايگاه نبروگاه تلمبه ذخيره­اي در شرايط پمپاژ و توليد برق در سيستم توليد برق كشور مشخص گردد تا بتوان با اطمينان كامل ارزيابي اقتصادي را انجام داد. يادآوري اين نكته ضروري است كه راندمان عملكرد نيروگاه تلمبه ذخيره­اي در مورد طرح سياه بيشه ٩/٧٧ درصد اعلام شده است و لذا اختلاف توليد برق پايه و پيك بايستي در حدي باشد كه راندمان فوق را پوشش دهد.

دیجی

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *