آموزش, برنامه نویسی

11 نکته مفید برای یــادگــیری برنــامه نــویسی ویـژه مبتدی ها

فناوری اطلاعات بدون شک دنیای ما را به خوبی تغییر داده است. با وابستگی زیاد و جدی به رایانه و اینترنت، این امر باعث شده است که برنامه نویسی برای بسیاری از افراد فرصت شغلی به دنبال داشته باشد. شما می‌توانید یک زبان برنامه نویسی را با توجه به عشق و علاقتون انتخاب کنید. اگر علاقه مند به وب هستید می‌تونید زبان‌‌‌‌های تحت وب و یا اگر دوستدار برنامه نویسی موبایل هستید می‌تونید به سمت زبان هایی که برای نوشتن اپلیکیشن‌‌‌‌های اندرویدی و IOS کاربرد دارند بروید.

برنامه نویسی یک مهارت تحلیلی، توانایی حل مسئله و تمرکز و توجه به جزییات است. اگر علاقمند به درک مسئله و پیدا کردن راه حلی مناسب برای حل کردن مشکل هستید،برنامه نویسی برای شما مناسب است.

فست پریلند

در هنگام یادگیری برنامه نویسی چند نکته وجود دارد که در زیر به آنها اشاره کرده ایم:

پریلند

1) برای یادگیری کدام زبان را انتخاب کنید

زبان‌‌‌‌های برنامه نویسی متعددی برای انتخاب وجود دارد. مناسب ترین زبان برنامه نویسی از نظر کاربرد، آینده شغلی، درآمد و علاقه پیدا کنید و متعهد به یادگیری فقط آن یکی باشید. تلاش برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی برای بسیاری از افراد به طور همزمان، گیج کننده است و این امری طبیعی است توجه کنید اشاره کردم گیج کننده! چرا که اکثر ماهایی که قرار هست برای اولین بار شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی کنیم راه و چاه آن را بلد نیستیم و گاهی نیاز به آزمون و خطا یا بهره گیری از تجربیات دیگران یا تحقیق کردن در مورد یادگیری بهتر و بهینه زبان برنامه نویسی موردنظر داریم. هر زبانی شیوه خاص خود را برای یادگیری دارد و یادگیری بیش از یک زبان به طور همزمان می‌تواند حتی یک حرفه ای را دچار اشتباه و سردرگمی کند. اگر مبتدی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنم برای شروع برنامه نویسی یک زبان بسیار پایه ای و آسان نظیر زبان C را انتخاب کنید و بعداً به زبان پیشرفته تر و قدرتمندتری بروید.

2) اصول را بیاموزید

هر زبان برنامه نویسی دارای اصطلاحات و قوانین اساسی است. برخی ممکن است بی اهمیت و آسان به نظر برسند، اما هرگز از آنها غافل نشوید.
به عنوان مثال یک اشتباه ساده عدم قرار دادن یک علامت کاما نقطه در انت‌‌‌‌های دستورات زبان “C” در واقع باعث ایجاد خطاهایی می‌شود که اشکال زدایی آنها بیشتر از خطا در کد‌‌‌‌های واقعی و اصلی است. اصول باید بارها و بارها بهشون توجه شود.

3) با الگوریتم ها شروع کنید

عجله و هیجان داشتن برای شروع یادگیری یک زبان برنامه نویسی و سریع رفتن سراغ اصل مطلب یک سم برای یک فرد مبتدی و تازه کار برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی است.اکثر مبتدیان به طور مستقیم سراغ بخش کدنویسی می روند. و وسط راه در یک نقطه گیر می‌کنند و قادر به ادامه کار نیستند و نتیجه آن خستگی روحی فرد مبتدی و ناامیدی در ادامه دادن برای یادگیری زبان برنامه نویسی مورد نظر و درجا زدن است. الگوریتم و فلوچارت برای یادگیری یک فرد مبتدی بسیار حیاتی است چرا که درک حل مسئله و شیوه حل مسئله را برای ما ساده تر و اسان تر خواهد کرد و تصویر واضحی را برای ما فراهم می‌کند تا اقدامات مناسب تر و بیشتری برای حل مسئله انجام دهیم. اگر در جایی از کدنویسی یک مسئله گیر کردید می‌توانید با ترسیم الگوریتم آن ذهنیت روشن تری برای حل ان پیدا کنید.

4) کامنت گذاری برای کدها

یکی دیگر از اصول اخلاقی و حرفه ای برنامه نویسی نوشتن کامنت پس از یک خط کد است.به شرح و توضیحی از عملکرد کدها که بعد از هر خط کدنویسی انجام می‌دهیم کامنت گذاری در برنامه نویسی می‌گویند. این یک روش استاندارد در صنعت برنامه نویسی است تا به برنامه نویس جدید کمک کند کد‌‌‌‌های نوشته شده توسط برنامه نویس قبلی را درک کند. این عمل تضمین می‌کند که هنگام تعویض برنامه نویسان، ادامه روند توسعه پروژه برنامه نویسی با مشکل روبرو نشود. کامنت گذاری باید آنقدر واضح و دقیق باشد و به شیوه ای اتخاذ گردد تا برنامه نویسان جدید مجبور نشوند به هنگام مراجعه به کد، وقت و تلاش زیادی را برای درک آن صرف کنند. بدون کامنت نویسی، شما باید هر بار شروع به تجزیه و تحلیل کد کنید.

5) هیچ چیز تجربه‌‌‌‌های دست و پا گیر نیست

این روش نهایی برای یادگیری برنامه نویسی است. کار سخت و تمرین منظم به شما کمک می‌کند مفاهیم را سریع و کارآمد درک کنید. کدی که به طور کامل توسط شما ایجاد شده است برای مدت طولانی در حافظه شما باقی خواهد ماند. در ضمن به هنگام کد نویسی ، با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد و برخورد با آنها شما را به یک حرفه ای تبدیل می‌کند.

 

6) از انجمن‌‌‌‌های آنلاین و وبلاگ‌‌‌‌های فنی استفاده کنید

امروزه با گسترش تکنولوژی و اینترنت دیگر نگران حل مشکل و مسئله خود نباشید.در زمانی که برای حل یک مسئله برنامه نویسی دچار مشکل می‌شوید به راحتی می‌توانید سوالات برنامه نویسی خود را در گروه ها و انجمن‌‌‌‌های برنامه نویسی موجود در وبسایت‌‌‌‌های داخلی و خارجی، گروه‌‌‌‌های تلگرامی و واتس اپ ارسال کنید و پاسخ خود را در سریع ترین زمان ممکن و به صورت آنلاین دریافت کنید.
یک خبر خوبی که می‌توانم به شما بدهم این است که اکثر چالش ها و مشکلات و گیر کردن هاتون به هنگام کدنویسی از قبل برای افراد دیگری اتفاق افتاده و پاسخ آن در وبسایت ها و انجمن‌‌‌‌های برنامه نویسی داده شده است، پس کافی است چالشی که با آن روبرو شده اید را در گوگل سرچ کنید و در کسری از ثانیه به پاسخ خود برسید.

7) در صورت لزوم از آنها کمک بگیرید

کمک گرفتن از یک فرد با تجربه یک ضرورت برای یادگیری در هر رشته و تخصصی است. به جایی این که برای نوشتن یک بخشی از پروژه برنامه نویسی که در آن گیر کرده اید مدت زمان طولانی را صرف کنید و انرژی و زمان خود را به هدر بدهید، با مشورت کردن با فردی باتجربه به خودتان استراحت بدهید و در وقت صرفه جویی کنید و انرژی خود را ذخیره کنید.

آنها می‌توانند برخی از اطلاعات یا نکاتی را که ممکن است در جایی دیگر نخوانده باشید یا نشنیده اید داشته باشند. این اطلاعات را برای به کارگیری در پروژه‌‌‌‌های برنامه نویسی بعدی یاداشت کنید. سعی نکنید همه چیز را با هم یاد بگیرید چرا که به هنگام حل مسئله پروژه برنامه نویسی یواش یواش مفاهیم برنامه نویسی موردنظر را خواهید آموخت.

8) مرتباً اشکال زدایی کنید

توصیه می‌شود بعد از چند خط کدنویسی اقدام به اشکال زدایی کنید،زیرا به راحتی می‌توانید خطا‌‌‌‌های موجود در کدها را پیدا کنید و اشکال زدایی پس از اتمام کار قطعن دشوار خواهد بود.

9) راه حل چالش‌‌‌‌های جدید را یادداشت کنید

در برخورد با چالش‌‌‌‌های جدید کدنویسی ،هر کد، خطاها و اطلاعات جدید را در جایی ذخیره کنید. چرا که این احتمال وجود دارد که شما ممکن است در آینده با همان مشکل روبرو شوید و بخواهید دوباره راه حل را بررسی کنید. این کار باعث صرفه جویی در وقت و تلاش زیادی می‌شود، زیرا نمی‌خواهید همان مجموعه راه حل را دوباره بگردید و پیدا کنید.

10) کار‌‌‌‌های ساده را خودکار کنید

اگر در حال یادگیری نوشتن یک برنامه کاربردی موبایل هستید، می‌توانید در واقع سعی کنید خودکار کار‌‌‌‌های تکراری روزمره را انجام دهید.
به عنوان مثال می‌توانید برنامه ای بنویسید که به شما یادآوری می‌کند چند قدم راه بروید و بعد از هر دو ساعت آب بنوشید.
این به شما کمک می‌کند تا چگونگی ایجاد یک راه حل عملی را درک کنید.

11) امیدوار باشید

صرف ساعات طولانی برای درک یک کد، نوشتن آن و پیدا کردن خطاها می‌تواند به مرور زمان باعث ناامیدی شود و باعث می‌شود افراد نیز به توانایی‌‌‌‌های خود شک کنند. به طور مکرر استراحت کنید و اجازه ندهید که ناامیدی و خستگی شما را منحرف کند. وقتی هر بار به چالش سنگینی در برنامه نویسی برخورد می‌کنید و دچار خستگی می‌شوید و به خود استراحت می‌دهید و دوباره تلاش می‌کنید قطعن به راه حل نهایی برای حل مسئله دست خواهید یافت و از برنامه نویسی لذت خواهید برد.

نکات فوق در برنامه نویسی را دنبال کنید و با صبر و حوصله تمرین کنید و ان شاالله به زودی به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل خواهید شد که همه از آن یاد خواهند کرد و به دیگران توصیه خواهند کرد در مورد برنامه نویسی از شما مشاوره داشته باشند!

author-avatar

درباره simiya

simiya_ht@yahoo.com www.simiyacn.ir linkedin.com/in/zahra-aghajani-79655a16a 09392265610 تلگرام- لاین- واتس آپ- ایمو لطفاً فقط از طریق نرم افزارهای فوق و یا ایمیل تماس حاصل فرمایید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *